Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn innebär en skyldighet för den som erbjuds en anställning, ett uppdrag eller en praktiktjänstgöring inom vissa verksamheter att på begäran visa upp ett utdrag ur belastningsregistret, om arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn. Svenska kyrkans verksamhet liksom föreningsverksamhet som äger rum inom ramen för församlingsverksamheten omfattas av lagen.
Utdrag ur belastningsregistret är ett instrument för att motverka sexuella övergrepp och det är viktigt att församlingarna fortsätter att vara omsorgsfulla i sin referenstagning och att man antar en handlingsplan och riktlinjer för hantering av sexuella övergrepp mot barn. Se länk i rutan till höger.
Ideella, anställda, praktikanter och uppdragstagare omfattas av lagen
I praktiken omfattar lagen både personer som i sin yrkesutövning kommer i kontakt med barn och de som är ledare i olika ideella barnverksamheter. Många yrkesgrupper i Svenska kyrkan har direkt och regelbunden kontakt med barn och därför är kretsen där arbetsgivaren ska kontrollera utdrag ur belastningsregistret relativt vid. Det är viktigt att församlingen även har säkra rutiner när det gäller ideella medarbetare som engageras i verksamheter där de har direkt och regelbunden kontakt med barn.
Om registerutdraget
Den som församlingen vill ska omfattas av lagen ska upplysas om att hon eller han ska uppvisa ett registerutdrag.
Detta registerutdrag
- får vara högst ett år gammalt
- är kostnadsfritt
- har vissa säkerhetsdetaljer för att försvåra förfalskning.
Blanketter finns på polisens webbplats.
Den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor. Det kan ta längre tid om det är många som begär utdrag och om blanketten är ofullständigt eller otydligt ifylld.
I utdraget finns domar, beslut eller strafförelägganden där påföljd har dömts ut för mord, dråp, grov misshandel, människorov, samtliga sexualbrott enligt 6 kap. brottsbalken, grovt rån samt barnpornografibrott.
Om påföljden även avser något annat brott, innehåller registerutdraget också uppgifter om det brottet. Uppgifter i belastningsregistret gallras så att uppgifter tas bort efter olika tidsintervall men bevaras längst i 20 år. Polisen kan upplysa om detaljerna kring gallring.
Lagen uttalar att registerutdrag ska visas upp. Det blir därmed inte någon inkommen handling men församlingen bör kunna dokumentera att registerutdrag uppvisats. Detta sker lämpligen på den skriftliga anställningsinformationen eller liknade information till ideella medarbetare och praktikanter.
Om någon skickar in utdraget ur belastningsregistret blir det en inkommen handling till församlingen/pastoratet. Den kommer då att omfattas av undantag från handlingsoffentlighet enligt 54 kap. kyrkoordningen. Dock gäller genom kyrkostyrelsens bestämmelser (SvKB 2003:1) att dylika registerutdrag för anställda på begäran ska återlämnas till den anställde. Om så inte sker ska handlingen gallras. Om församlingen behåller utdraget kan detta komma att strida mot personuppgiftslagens bestämmelser.
Arbetsgivarorganisationen tillhandahåller en blankett som kan användas av församlingarna för att klargöra att en anställning eller ett uppdrag innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och omfattas av lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Av blanketten framgår att medarbetaren visat upp registerutdrag och dokumenterar rutinen i församlingens egen administration.
Information och blanketter
Information från polisen till arbetsgivare om registerutdrag
Information – uppdrag / praktik, blankett som kan användas som dokumentation i verksamheten
Länk till blankett för utdrag ur register för arbete med skola/förskola (PDF)
Blankett för registerutdrag för övrigt arbete med barn (PDF)
Länk till polisens olika blanketter