I arbetslivet uppstår en mängd vardagshändelser där chefer behöver ta svåra samtal med en medarbetare. Det kan handla om allt från svaga prestationer, slarv och nonchalans till dålig hygien, misstanke om alkoholmissbruk eller att någon talar illa om en kollega. Oavsett vilket blir situationen sällan bättre av att skjuta upp samtalet; tvärtom.
– Ändå är det ofta det som händer. För att timingen inte är den rätta, man letar efter det perfekta tillfället, eller hoppas att problemet ska lösa sig av sig självt. Bakom dessa bortförklaringar döljer sig nästan alltid chefens rädsla för medarbetarens reaktion under samtalet. Att någon ska bli jättearg och skrika, eller kanske ledsen och helt tyst, väcker känslor av obehag. Det är fullt förståeligt, men som chef måste du hitta sätt att hantera detta, säger Monica Klingvall, socionom och ledarskapskonsult som håller utbildningar och coachar chefer i att genomföra svåra men nödvändiga samtal.
Öva på att möta reaktioner
– Att våndas inför svåra samtal är mänskligt, med som ansvarig chef gäller det att se till arbetsplatsens bästa och inte ducka för utmaningen. Det menar Monica Klingvall, ledarskapskonsult.