Organisatorisk och social arbetsmiljö
Den ökande psykiska ohälsan i arbetslivet är en av samhällets utmaningar. Därför är det viktigt att ta vara på det som fungerar bra och i tid åtgärda det som kan skapa ohälsa.
Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Den ökande psykiska ohälsan i arbetslivet är en av samhällets utmaningar. Därför är det viktigt att ta vara på det som fungerar bra och i tid åtgärda det som kan skapa ohälsa.
Vi går igenom vad organisatorisk och social arbetsmiljö är, vad föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innebär och hur det går att systematiskt arbeta med att främja hälsosam arbetsbelastning, arbetstidsförläggning och socialt samspel på arbetsplatsen.
Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö?
Vem har ansvaret för arbetsmiljön?
Att förebygga ohälsosam arbetsbelastning
Arbetstid och ohälsa
Vad är kränkande särbehandling och vad kan göras för att förebygga?
Arbetsrelationer och samarbete
Att arbeta systematiskt
Metoder för att skapa och stärka arbetsglädje
Chefer, arbetsledare, skyddsombud, HR-personal.
Vi ser gärna att arbetsgivar- och arbetstagarföreträdare deltar tillsammans i utbildningen.
Du får ingående kunskaper om krav och ansvar gällande det organisatoriska och sociala arbetsmiljöarbetet. Du lär dig vad bestämmelserna i gällande föreskrifter innebär och att tillämpa och implementera dem. Du får konkreta råd om hur man arbetar systematiskt för att undvika psykisk ohälsa och skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö.
Hitta rätt - Hotelltips - Att delta i videomöten med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation
Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö.
Utbildningarna inom arbetsrätt utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av arbetsrättsjurister och förhandlare/ rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.
Utbildningarna inom lön utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av förhandlare/rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.
Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.
Från och med måndagen den 27 mars 2023 har Skao nya e-postadresser: @skao.se. Du når oss på info@skao.se eller förnamn.efternamn@skao.se.
Aktuella kontaktuppgifter till Skao finns alltid på www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare/kontakt.
Skao har träffat centrala kollektivavtal med arbetstagarorganisationerna. Svenska kyrkans avtal 23 gäller till och med den 30 april 2025 och innebär en enklare löneprocess, fler vägar till arbete i kyrkan och ett minskat semesterberg.
Varmt välkommen att kontakta Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation i arbetsgivarfrågor såsom arbetsrätt, lön, arbetsmiljö och alla kollektivavtalsfrågor.
På plats, på distans, online! Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder en mängd olika medlemsaktiviteter och utbildningar för att främja kunskap, förståelse och sammanhang för arbetsgivare och arbetsgivarföreträdare inom Svenska kyrkan.
Vera är en unik webbhandbok om arbetsrätt, arbetsmiljörätt, lön, kollektivavtal med mera för Svenska kyrkan. Alla medlemmar i Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation får kostnadsfri inloggning i Vera.