Uppslagen mapp med det material som ingår i utbildningen organisatorisk och social arbetsmiljö.
Foto: Magnus Aronson

Organisatorisk och social arbetsmiljö

Den ökande psykiska ohälsan i arbetslivet är en av samhällets utmaningar. Därför är det viktigt att ta vara på det som fungerar bra och i tid åtgärda det som kan skapa ohälsa.

Kort presentation av utbildning och av kursledare

Vi går igenom vad organisatorisk och social arbetsmiljö är, vad föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innebär och hur det går att systematiskt arbeta med att främja hälsosam arbetsbelastning, arbetstidsförläggning och socialt samspel på arbetsplatsen.

Innehåll

• Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö?

• Vem har ansvaret för arbetsmiljön?

• Att förebygga ohälsosam arbetsbelastning

• Arbetstid och ohälsa

• Vad är kränkande särbehandling och vad kan göras för att förebygga?

• Arbetsrelationer och samarbete

• Att arbeta systematiskt

• Metoder för att skapa och stärka arbetsglädje

Målgrupp

Chefer, arbetsledare, skyddsombud, HR-personal.
Vi ser gärna att arbetsgivar- och arbetstagarföreträdare deltar tillsammans i utbildningen.

Vad du lär dig

Du får ingående kunskaper om krav och ansvar gällande det organisatoriska och sociala arbetsmiljöarbetet. Du lär dig vad bestämmelserna i gällande föreskrifter innebär och att tillämpa och implementera dem. Du får konkreta råd om hur man arbetar systematiskt för att undvika psykisk ohälsa och skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö. ​

Aktuella datum, mer information och anmälan hittar du i Kursportalen

Anmäl dig här
Person håller hand över en ringklocka på en hotelldisk.

Praktiska frågor utbildningar

Hitta rätt - Hotelltips - Att delta i videomöten med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Olika skrifter från arbetsmiljöverket ligger på en stötdämpande matta ihop med plasthandske.

Utbildningar arbetsmiljö

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö.

Bok med titeln Arbetsrätt sticker fram under en  uppslagen avtalsbok. Ovanpå ligger en överstrykningspenna.

Utbildningar arbetsrätt

Utbildningarna inom arbetsrätt utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av arbetsrättsjurister och förhandlare/ rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage med foton som visar saxar, person som kuverterar, rör med stor ratt samt en traktor med skopa som kör ut ur garage.

Utbildningar lön

Utbildningarna inom lön utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av förhandlare/rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage av två foton. Vill vänster lagbok och kyrkoordningen med en ordförandeklubba överst Till höger närbild av omslag till medarbetarsamtal.

Utbildningar styra och leda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.