Överenskommelse tecknad – alla stridsåtgärder stoppas

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har tecknat en överenskommelse om löneavtal och allmänna villkor. Arbetstagarorganisationerna återkallar alla varsel och stoppar pågående stridsåtgärder.

Idag tisdagen den 3 maj 2022 klockan 17:55 har Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation prolongerat Svenska kyrkans avtal 20 (löneavtal och allmänna villkor) med vissa justeringar till och med den 31 mars 2023. Därmed avslutas pågående stridsåtgärder med omedelbar verkan och alla varsel dras tillbaka. Omställningsavtalet är ännu inte klart men arbetet fortsätter.

-  Vi hade velat nå längre, men vi tar vårt ansvar för att Svenska kyrkans viktiga verksamhet ska kunna fortsätta att fungera. Därför har vi träffat en överenskommelse om löneavtal och allmänna villkor. Vi fortsätter vårt långsiktiga arbete att utveckla Svenska kyrkans kollektivavtal för framtiden, säger Cecilia Herm, förhandlingschef Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Mer information kommer inom kort.

Observera att detta är en nyhetsartikel, vilket betyder att den inte uppdateras. Datumet då nyheten publicerades ser du högst upp på sidan. Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna genom att prenumerera på e-postnyhetsbrevet Observera