Lönestatistik 2020

Nyhet Publicerad Ändrad

Nu är lönestatistiken för 2020 klar och har publicerats i den sökbara databasen Lönestatistik Svenska kyrkan. Där kan du själv söka fram information och skriva ut tabeller. Du kan också jämföra lönestatistiken 2020 och 2019. Observera att Lönestatistik Svenska kyrkan inte fungerar i Internet Explorer. Använd en annan webbläsare istället, exempelvis Chrome eller Edge.

När du tittar på statistiken bör du dock vara uppmärksam på två saker:

• När lönerna rapporterades in i november 2020 hade ingen löneöversyn genomförts för 2020. Avtalsrörelsen förlängdes på grund av pandemin och Svenska kyrkans avtal 2020 blev klart först den 4 december 2020.
    Lönestatistiken ska alltid läsas med försiktighet.
  • Lönestatistiken påverkas av faktorer till följd av de löneuppgifter som inrapporteras, bl.a. kan flera äldre medarbetare med högre lön ha gått i pension samtidigt som yngre medarbetare med lägre löner inrapporterats för första gången.

Många använder lönestatistiken som underlag till löneöversynen. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation rekommenderar att lönestatistiken endast används för att skapa sig en uppfattning om löneläget inom Svenska kyrkan. Det finns många andra faktorer som är viktigare vid lönesättningen, såsom tjänstens krav och ansvarsnivå, individens prestation med mera. I många fall kan också statistik om löneläget på den övriga arbetsmarknaden i den aktuella regionen vara mer användbart.

Du kan läsa mer om Svenska kyrkans löneprocess här. Du kan också titta på det inspelade webbinariet Löneprocessen - så gör du.