uppslagen dator med blommig kaffekopp bakom
Foto: Lotta Person

Kyrkoherdeforum

Ett återkommande forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte där ni kyrkoherdar har stor möjlighet att påverka innehållet. Temana bestäms utifrån såväl omvärldsbevakning som inkomna förslag. Det ska alltid vara värdefullt att delta.

Välkommen till årets första kyrkoherdeforum som äger rum torsdag 8 februari kl. 15-17!

På agendan två viktiga och aktuella frågor:

Löneavtalets skrivning om lönepolitik och lönesättningsprocess, vad betyder det för vårens lönesättningsarbete?

1 januari 2024 träder arbetsmiljöverkets nya föreskrifter i kraft. Hur är det tänkt att fungera och vad betyder det för oss?

Anmäl dig enkelt via denna länk!

Som vanligt har du möjlighet att lämna in förslag på annat med arbetsgivarperspektiv som du gärna ser att vi tar upp. Hör av dig till par.akerstrom@skao.se

Anmälningslänkar

Anmäl dig till 8 februari kl. 15.00-17.00

Datum för kyrkoherdeforum 2024

Anmäl dig till 8 april kl. 16.00-18.00

Anmäl dig till 16 september kl. 15.00-17.00

Anmäl dig till 7 november (vi återkommer om exakt klockslag)

Gemensamma forum med ordförande/vice ordförande 2024

Anmäl dig till 3 juni kl. 18.00-20.00

Anmäld dig till 12 december (vi återkommer om klockslag)

Intresserad av specifik fråga?

Du kan  påverka programmet genom att lämna önskemål eller ställa fråga direkt till par.akerstrom@skao.se

Forum betyder i det här sammanhanget interaktivitet. Det handlar om information från arbetsgivarorganisationen men också om en möjlighet att aktualisera ärenden som för dig/er är angelägna att lyfta med oss och varandra.

Sista anmälningsdag 2 dagar före aktuellt forum. Du kommer att få en e-post med en bokningsbekräftelse på din anmälan. Forumen kommer att genomföras som videomöten via Zoom. Inför forumet får du en länk i din e-post

Bakgrund till satsningen

År 2020 initierade arbetsgivarorganisationen digitala HR-forum för alla som arbetar med HR-frågor. Framgångarna med HR-forum väckte tanken om motsvarande möjlighet till digitala möten även för kyrkoherdar och ordförande i kyrkoråd.

Välkommen med din anmälan!

Visborgskyrkan, Visby.

Den folkvalda kyrkan

Hösten 2021 var det kyrkoval. Här följer kortfattad översikt över roller, ansvarsfördelning och samverkan mellan vigda och valda beslutsfattare på lokal nivå.

en person sitter och bläddrar i ett häfte.

Utbildningar och medlemsaktiviteter för kyrkoherdar

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder ett flertal utbildningar och medlemsaktiviteter särskilt anpassade för kyrkoherdar

kvinna sitter vid skrivbord och pratar med en man.

Från lokal personalpolitik till central delegation

Med mångårig erfarenhet som förtroendevald ser Ulla Malmgren (BA) gemensamma utmaningar i att axla ansvaret på de olika nivåerna: – Viktigast är att vara öppen, ärlig och tydlig med vad man vill. Det är grunden för att komma överens, även om man tycker olika i en del sakfrågor.