ett antal avtalsböcker i en trave intill ett äpple.
Foto: Magnus Aronson

Kollektivavtal

På uppdrag av Svenska kyrkans arbetsgivare förhandlar Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation centrala kollektivavtal med de fackliga organisationerna.

Motparter på arbetstagarsidan är Svenska Kommunalarbetareförbundet (Kommunal), Vision, Kyrkans Akademikerförbund (KyrkA), Akavia och Akademikerförbundet SSR med förtecknade förbund (Sveriges Arkitekter, DIK-förbundet, Sveriges Arbetsterapeuter, Fysioterapeuterna, Naturvetarna, SRAT, Sveriges Ingenjörer, Sveriges Psykologförbund, Sveriges Universitetslärarförbund och Vårdförbundet) samt Sveriges Lärare.

Dessutom tecknar Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation ett kompletterande
avtal med GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch för skogsarbetare i stiftens egendomsförvaltning.

Centrala kollektivavtal - klicka här för Svenska kyrkans avtal 23
Kollektivavtalade försäkringar