En kvinna skriver på en bärbar dator. Bredvid datorn ligger ett äpple, vita hörlurar och två godispaket. Fotot är taget över kvinnans axel.
Foto: Magnus Aronson

Introduktion till arbetsrätten i Svenska kyrkan (e-utbildning)

E-utbildningen ”Introduktion till arbetsrätten i Svenska kyrkan”. Nu uppdaterad med viktiga förändringar enligt nya reglerna i LAS!

Introduktion till arbetsrätten

Denna e-utbildning ger dig som arbetsgivare grunderna i den svenska arbetsrätten enligt nya reglerna i LAS (lagen om anställningsskydd). Viktiga förändringar har skett inom visstidanställningar och skäl till uppsägning.

Efter genomförd utbildning vet du hur den arbetsrättsliga lagstiftningen fungerar och hur arbetsrätten i Svenska kyrkan påverkas av Svenska kyrkans avtal inom några viktiga områden.

E-utbildningen består av sex olika moduler:

• Lagen om anställningsskydd (LAS)
  • Semesterlagen (SemL)
  • Föräldraledighetslagen (FL)
  • Arbetstidslagen (ATL)
  • Lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL)
  • Diskrimineringslagen (DL)​

Modulerna kan genomföras vid olika tillfällen eller efter varandra beroende på vad som passar dig bäst. Du kan när som helst pausa en påbörjad modul för att återgå vid ett senare tillfälle.

Varje modul tar cirka 20 minuter att genomföra och avslutas med ett test. Blir du inte godkänd första gången kan du alltid göra om testet.​ När du har klarat alla moduler kan du få ett diplom som bevis på genomförd kurs.

Alla moduler i e-utbildningen tar cirka 2-3 timmar att genomföra. När som helst kan du pausa en påbörjad modul för att återgå vid ett senare tillfälle.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till kyrkoråd, kyrkoherdar, kanslichefer och chefer med personalansvar.​

Vad du lär dig

Person håller hand över en ringklocka på en hotelldisk.

Praktiska frågor utbildningar

Hitta rätt - Hotelltips - Att delta i videomöten med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Olika skrifter från arbetsmiljöverket ligger på en stötdämpande matta ihop med plasthandske.

Utbildningar arbetsmiljö

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö.

Bok med titeln Arbetsrätt sticker fram under en  uppslagen avtalsbok. Ovanpå ligger en överstrykningspenna.

Utbildningar arbetsrätt

Utbildningarna inom arbetsrätt utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av arbetsrättsjurister och förhandlare/ rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage med foton som visar saxar, person som kuverterar, rör med stor ratt samt en traktor med skopa som kör ut ur garage.

Utbildningar lön

Utbildningarna inom lön utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av förhandlare/rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage av två foton. Vill vänster lagbok och kyrkoordningen med en ordförandeklubba överst Till höger närbild av omslag till medarbetarsamtal.

Utbildningar styra och leda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.