En person skriver på ett papper med åhörarkopior. Man ser händer och underarmar.
Foto: Magnus Aronson

Förebygg och hantera misskötsel - praktisk hantering i dialog

Vill du lära dig mer om att hantera misskötsel, vad gäller arbetsrättsligt och hur gör man när det inträffar? Är det möjligt att förebygga? Vill du dessutom kunna dela erfarenheter med andra och reflektera kring detta?

Anna-Lena Enström berättar helt kort om utbildningen Förebygg och hantera misskötsel

Kursinnehåll

• Leda och fördela, vad innebär det?
  • Hur kan man förebygga?
  • Vad innebär saklig grund för uppsägning för personliga skäl?
  • Vad innebär medvetandegöra?
  • Vad innebär dokumentera? Hur gör man?
  • Case inifrån "verkligheten".

Målgrupp

Du kan vara både relativt ny chef eller ha många års erfarenhet men det är en fördel om du har upplevt något personalärende som varit lite krångligt. Det viktigaste är, att du är beredd att lära dig mer om att utöva ledarskapet i lite krångliga situationer, tycker att du aldrig är fullärd i ämnet och vill diskutera med andra som har liknande roll, självklart avidentifierat och att det som är av vikt stannar i rummet.

Kursmål

Utbildningen ger dig en översikt över lagstiftning och inom ämnesområdet saklig grund personliga skäl. Tanken är att omsätta kunskapen till en praktisk hantering och du både ger och får förhoppningsvis dela erfarenheter med andra i liknande situationer.

Det var en värdefull och givande utbildning som jag tar med mig mycket ifrån.

Camilla Sandelius, Chef ekonomi & HR, Södra Kållands pastorat

Aktuella datum, mer information och anmälan hittar du i Kursportalen

Anmäl dig här
Person håller hand över en ringklocka på en hotelldisk.

Praktiska frågor utbildningar

Hitta rätt - Hotelltips - Att delta i videomöten med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Olika skrifter från arbetsmiljöverket ligger på en stötdämpande matta ihop med plasthandske.

Utbildningar arbetsmiljö

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö.

Bok med titeln Arbetsrätt sticker fram under en  uppslagen avtalsbok. Ovanpå ligger en överstrykningspenna.

Utbildningar arbetsrätt

Utbildningarna inom arbetsrätt utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av arbetsrättsjurister och förhandlare/ rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage med foton som visar saxar, person som kuverterar, rör med stor ratt samt en traktor med skopa som kör ut ur garage.

Utbildningar lön

Utbildningarna inom lön utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av förhandlare/rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage av två foton. Vill vänster lagbok och kyrkoordningen med en ordförandeklubba överst Till höger närbild av omslag till medarbetarsamtal.

Utbildningar styra och leda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.