två personer skakar hand. Det som syns är underarmarna och händerna.
Foto: Magnus Aronson

Avslut av anställning – personliga skäl

I utbildningen ”Avslut av anställning – personliga skäl” får du som chef, arbetsledare eller övriga företrädare för arbetsgivaren lära dig mer om flera olika sätt som en anställning kan avslutas på.

Under utbildning fördjupar vi oss i frågor som du som arbetsgivare behöver tänka på vid uppsägning av personliga skäl (ej sjukdom) och avsked. Vilka beteenden kan motivera uppsägning av personliga skäl? Hur ska arbetsgivaren hantera en misskötselsituation? Vad innebär sakliggrundbegreppet ”sakliga skäl” med krav på misskötsel, medvetenhet och skada?

För att ge god vägledning och fördjupning i de regler som gäller och hur det ska hanteras arbetsrättsligt varvas föreläsningar med gruppövningar i utbildningen.

Innehåll

Vi berör bland annat misskötsamhet i olika former, formalia, tidsfrister och arbetsgivarens omplaceringsskyldighet.

Vad lär du dig?

Utbildningen syftar till att ge en fördjupning i de regler som gäller anställdas misskötsamhet och andra brott mot anställningsavtalet som kan leda till skiljande från anställningen samt ge vägledning till hur dessa fall ska hanteras arbetsrättsligt.

Vi kommer också att gå igenom det nya begreppet "sakliga skäl" som införts i lagen om anställningsskydd.

Föreläsningar varvas med gruppövningar

Målgrupp

Utbildningen vänder sig i första hand till chefer, arbetsledare och övriga befattningar som verkar som arbetsgivarens företrädare i sin yrkesroll.

Datum: 9 maj 2023, kl. 09.00-12.30 och 5 oktober, kl. 09.00-12.30.

Var: Sker på distans

Pris: 1 000 kr

Aktuella datum, mer information och anmälan hittar du i Kursportalen

Anmäl dig här
Person håller hand över en ringklocka på en hotelldisk.

Praktiska frågor utbildningar

Hitta rätt - Hotelltips - Att delta i videomöten med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Olika skrifter från arbetsmiljöverket ligger på en stötdämpande matta ihop med plasthandske.

Utbildningar arbetsmiljö

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö.

Bok med titeln Arbetsrätt sticker fram under en  uppslagen avtalsbok. Ovanpå ligger en överstrykningspenna.

Utbildningar arbetsrätt

Utbildningarna inom arbetsrätt utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av arbetsrättsjurister och förhandlare/ rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage med foton som visar saxar, person som kuverterar, rör med stor ratt samt en traktor med skopa som kör ut ur garage.

Utbildningar lön

Utbildningarna inom lön utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av förhandlare/rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Collage av två foton. Vill vänster lagbok och kyrkoordningen med en ordförandeklubba överst Till höger närbild av omslag till medarbetarsamtal.

Utbildningar styra och leda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.