En stor mängd gamla klockor ligger i en hög
Foto: H Zabriskie Unsplash

Arbetstider och schemaläggning

Som arbetsgivare finns det ett antal arbetstidsregler att förhålla sig till i såväl lag som kollektivavtal. Rätt använda blir arbetstidsreglerna ett verktyg för dig som arbetsgivare i verksamhetsplaneringen.

Kort presentation av utbildningen och av kursledare

Som arbetsgivare finns det ett antal arbetstidsregler att förhålla sig till i såväl lag som kollektivavtal. På endagsutbildningen Arbetstider och schemaläggning lär du dig vilka möjligheter reglerna ger, och vilka begränsningar som finns. Rätt använda blir arbetstidsreglerna ett verktyg för dig som arbetsgivare i verksamhetsplaneringen.

•  Arbetstidsregler, t ex
    EU-regler, Definition av arbetstid, Arbetstidslagen inkl. föreskrifter och viktiga begrepp
  • Kollektivavtalets arbetstidsregler, t ex
    Arbetstid-Begränsningar, Särskilda bestämmelser för präst, kyrkomusiker och vaktmästare, Regler och förutsättningar  för obekväm arbetstid och övertid, m.m.
  • Schemaläggning t ex
    Grundläggande schemaregler - områden att utgå ifrån vid schemaläggning,  Exempel på parametrar, Lägerschema,  Övrigt att ta hänsyn till vid schemaläggning
  • Lokalt kollektivavtal
    Flexibel arbetstid, Årsarbetstid
  • Praktiska övningar, främst genom granskning av exempel på scheman, för några yrkeskategorier. Lösning av case gällande schemaläggning vid läger

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som har chefs- eller arbetsledaransvar, eller som arbetar med arbetstidsfrågor och bemanning

Vad du lär dig

Utbildningen ger dig en översikt över lagstiftningen, föreskrifter och centralt avtal.

Du lär dig vad du behöver ta hänsyn till vid schemaläggning utifrån gällande lagar, föreskrifter och tillämpliga delar av det centrala avtalet, samt att vid schemaläggning utgå från verksamhetsplaneringen.

Klicka på länken nedan och boka din plats i Kursportalen.

Aktuella datum, mer information och anmälan hittar du i Kursportalen

Anmäl dig här
Person håller hand över en ringklocka på en hotelldisk.

Praktiska frågor utbildningar

Hitta rätt - Hotelltips - Att delta i videomöten med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Mer om arbetstid

Sida i Svenska kyrkans allmänna bestämmelser med § 13 Arbetstid

Arbetstid

Arbetstidsreglerna i arbetstidslagen och Svenska kyrkans avtal innehåller bland annat bestämmelser för högsta tillåtna ordinarie arbetstid samt regler om nattvila, veckovila, raster och pauser.

Person sitter vid orgel och spelar. Noter i notställ.

Arbetsårsplanering - flexibel planering av arbetstid och arbetsuppgifter för kyrkomusiker

Det partsgemensamma pilotprojektet om kyrkomusikers arbetstid har resulterat i en flexibel metod för hela Svenska kyrkan: arbetsårsplanering. Nu är alla arbetsplatser välkomna att använda metoden för att underlätta dialogen, tydliggöra kyrkomusikens roll och visualisera resurser.

Öppna körpärmar med synliga noter.

Arbetstid ur arbetsmiljöperspektiv

Bestämmelserna i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) handlar bland annat om arbetstid.