Fyra foton. Uppe till vänster urnbegravning, uppe till höger en person som doppar oblat i vin, nere till vänster dopfunt med kanna i silver intill, nere till höger blombukett.
Foto: M Aronson, K Lidell, J Sigeman

Präst och kanske pensionär - anmäl intresse till Prästbanken här!

Genom att fylla i formuläret nedan anmäler du ditt intresse som vikarie till Prästbanken.

Genom att fylla i och trycka på skicka anmäler du ditt intresse för vikariat i Prästbanken. Samtidigt ger du Skao ditt samtycke till att Skao behandlar dina personuppgifter.

Pensionären Gunnel Wigg-Bergqvist vikarierar via Prästbanken

Gunnel Wigg-Bergquist uppskattar möjligheten att kunna fortsätta arbeta som präst efter pensioneringen, både vid enstaka förrättningar och som vikarierande kyrkoherde för längre eller kortare perioder. Det gör hon bland annat genom kontakter via Prästbanken.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) är personuppgiftsansvarig för Prästbanken. Ändamålet med Prästbanken är att kunna ge stöd till församlingar som behöver vikarier samtidigt som pensionerade präster, som vill ta vikariat, får en större möjlighet att få uppdrag.

I Prästbanken behandlas följande personuppgifter: namn, ålder, status pensionerad präst och geografiska områden som prästen kan tänka sig tjänstgöra i samt eventuella önskemål om tidsperiod prästen önskar uppdrag under.

Uppgifterna i Prästbanken lagras under den tid prästen medger (det finns möjlighet att ange slutdag när anmälan görs). Laglig grund för behandlingen är samtycke (även uttryckligt samtycke för känsliga personuppgifter). Väljer prästen inget geografiskt område omfattar registreringen hela landet.

Skao samarbetar med trossamfundet Svenska kyrkan för att sprida information om Prästbanken, men det samarbetet innefattar inte utbyte av personuppgifter om de pensionerade prästerna. Vidare finns ett samarbete när uppdrag ska förmedlas.

Skao kan lämna ut uppgifter ur Prästbanken till en församling som behöver en vikarie, men deltar därefter inte i arbetet. Församlingen bestämmer själv om den vill inhämta CV och andra uppgifter (församlingen har personuppgiftsansvar för den behandlingen).

Registrerade har alltid rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, vilket görs genom formulär på myndighetens hemsida.

I vår integritetspolicy finns information om registrerades rättigheter.