Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är en arbetsgivar- och serviceorganisation som med unik kunskap om Svenska kyrkans verksamhet och utifrån en tydlig värdegrund och en interaktiv och ömsesidig dialog bistår förtroendevalda och anställda i deras uppdrag genom att
- sluta avtal, tolka och ge råd i kollektivavtals- och andra arbetsgivarfrågor
- erbjuda utbildning, stöd, verktyg och metoder för Svenska kyrkans verksamhets-, förändrings- och utvecklingsarbete.
Medlemmar i Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är församlingar, samfälligheter och stift. Ombud för dessa arbetsgivare samlas till årliga arbetsgivarkonferenser i respektive stift. Vart fjärde år utser ombuden 65 ledamöter till fullmäktige, som är arbetsgivarorganisationens högsta beslutande organ och väljer styrelse.
stadgar
Stadgar för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation (pdf)
Antagna den 11 november 2009, reviderade den 8 november 2017
arbetsgivarorganisationens verksamhetsberättelse
2019 års verksamhetsberättelse
2018 års verksamhetsberättelse
2017 års verksamhetsberättelse
2016 års verksamhetsberättelse.