Någon ska ringa ett samtal. Bredvid ligger en förpackning med visitkort till jourhavande präst.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Jourhavande präst

Akut samtals- och krisstöd. Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl. 21.00–06.00. Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig, eller känner dig ensam. Den som svarar är präst inom Svenska kyrkan. Det finns även samtalsjour för döva via bildtelefon samt Sverigefinska telefonjouren.

Behöver du någon att prata med?
Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Läs mer här:
Jourhavande präst

Som alla präster har också prästerna i jouren absolut tystnadsplikt. Samtalet bandas inte och det som sägs stannar mellan er.

Samtalet är gratis och syns inte på din telefonräkning. Det kan vara en stunds väntetid.

Jourhavande präst kan inte nås från utlandet.

Samtalsjour för döva via bildtelefon
Svenska kyrkan erbjuder nu en nationell bildtelefonjour på teckenspråk. Där kan döva personer i hela landet samtala direkt med teckenspråkiga präster eller diakoner. Lär mer här: Samtalsjour för döva via bildtelefon

Sverigefinska telefonjouren – Palveleva puhelin i tre kanaler: telefon, chatt och digitalt brev
Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin.  Palveleva puhelin on osa kirkon sielunhoitoa. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän  kanssa.