Gravljus har ställts så de bildar formen av ett hjärta på en grav.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Allhelgonahelgen i Aneby pastorat

Under Allhelgonahelgen minns vi våra avlidna nära och kära. Efter en lång pandemi kan det kännas extra viktigt att få tala om och tänka på dem som gått före oss, och kanske tända ljus. Det finns många fina och stämningsfulla sätt att hedra våra avlidnas minne. I Aneby är flera kyrkor och Capella Omnia öppna för besök, ljuständning och en värmande kopp kaffe. Läs mer här!

Kära medmänniska!

Det är Allhelgonatid – en tid att ge sorgen rum, en tid att minnas dem vi hållit av och förlorat och en tid att känna tacksamhet för gångna generationers möda och kärlek. Allhelgonatid rör kanske också vid frågor om livet och döden och vad som händer sedan, särskilt ett år som detta.

Någon har sagt: Sorg är hemlös kärlek. Jag vet inget om Din sorg, men jag vet att sorgen hör till livet. Livet har lärt mig att sorgen har många ansikten och att sorgen behöver rum och tid och varsamhet för att komma upp till ytan och så småningom släppa taget om oss.

Minnesgudstjänst firas i varje församling i pastoratet. I dessa gudstjänster läses namnen upp och ljus tänds för dem som avlidit under det gånga året.

Det är Allhelgonatid – en tid att ge sorgen rum.

Varmt välkommen!

Peter Andreasson, kyrkoherde

Öppna kyrkor

Under Allhelgonahelgen är flera kyrkor öppna för besök och ljuständning och kanske en värmande kopp kaffe.

Fredag 5 november:
Askeryds kyrka är öppen kl. 14.00-16.00.

Lommaryds kyrka är öppen kl. 14.00-17.00.

Marbäcks kyrka är öppen kl. 16.00-18.00. Kaffeservering.

Bälaryds kyrka är öppen kl.16.00-18.00. Kaffeservering.

Vireda kyrka är öppen kl.16.00-18.00.

Capella Omnia är öppen kl. 16.00-18.00.

Det serveras kaffe under tiden i kyrkorna och Capella Omnia.

Lördag 6 november:
Frinnaryds kyrka är öppen kl. 14.00-16.00.

Capella Omnia är öppen kl. 14.30-16.00 samt 16.30-17.00.

Askeryds kyrka är öppen kl. 16.00-18.00

Haurida kyrka är öppen kl. 16.00-18.00.

Det serveras kaffe under tiden i kyrkorna.

Vila, växa, rusta - en stund för stillhet och eftertänksamhet
Capella Omnia lördag 6 novermber kl. 14.00-14.30 och 16.00-16.30.
Anna Edmark spelar fiol och Ingegärd Malmberg Bohlin läser dikter.

Varmt välkomna!

Minnesgudstjänster

Minnesgudstjänsterna är till både för dig som har en anhörig som gått bort under året och som fått en personlig inbjudan,  men också för dig som vill minnas dina nära och kära som gått före oss.

Fredag 5 november:
18.00 Vireda kyrka, Sanell. Sångmedverkan av Anna Liljerud.

Lördag 6 november:
16.00 Frinnaryds kyrka, Sanell. Musikmedverkan av Sara Jaginder.

16.00 Lommaryds kyrka, Bäckhjem Hellberg. Sångmedverkan av Novakören.

18.00 Askeryds kyrka, Eklund. Sångmedverkan av Askeryds kyrkokör.

18.30 Aneby kyrka, Bäckhjem Hellberg. Sångmedverkan av Louise Lööv.

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.