Barnkyrkan

I vår barnkyrka kan barn i alla åldrar själv leka präst eller föräldrar till barnet som ska döpas.

I Svenska kyrkans kyrkoordning markeras barnets särskilda ställning i kristen tro. Med barnkyrkan är vår tanke att kyrkan ska komma till barnen och att det inte ska vara så främmande för barnen att befinna sig i kyrkorummet.

Det finns bland annat mässhakar att prova, en dopfunt och ett altare där man kan dela ut nattvard.
Det blir ett naturligt sätt för barnen att se, förstå och prova på det som händer i en gudstjänst.

Barnkyrkan skapades under våren 2021 av Elisabeth Jagerstam och Anna Blixt. Mässhakar och antependium har vår förra husmor Anki Billenqvist sytt. Barnkyrkan hittar ni i Lilla Slågarps kyrka.

Bilderna är tagna när barnkyrkan fanns i församlinghemmet i Anderslöv. Från  och med december 2022 har barnkyrkan flyttat ut till Lilla Slågarps kyrka.

Flicka i vit klänning sitter på golvet i kyrkan.

Dop

Dopet är en stor och viktig högtid. Det ger tillit och glädje för familj, släkt och vänner. Vi får lyfta in vårt barn i Guds famn!

Träfigurer från Jesus födelse.

Barnkonventionen: för barnets bästa

FN:s barnkonvention är svensk lag sedan 1 januari 2020. Det innebär att barns rättigheter stärks ytterligare, både i den privata och i det offentliga livet. Svenska kyrkan välkomnar detta och ser att barnkonventionen har en given plats i kyrkan.

Barn & ungdom

Läs om våra olika verksamheter för barn och unga här!