Tankar i sommartid!

Ett hälsningsord från Marléne Niggol Carlsson, pastorsadjunkt

Sommaren bjuder oss alla på mycket som är vackert. Jag tänker ofta på det vackra som finns omkring oss och det finns ett uttryck som säger att det vackra finns i betraktarens ögon.                                                                                                          En blommande lila syren med dess ljuvliga doft som påminner om skolavslutningar är vacker för någon, medan den rosa bondpionen är någon annans favorit. Koltrastens flöjtande högt upp på en tronande plats är ljuva toner kanske för dig? Listan kan göras lång över vad som är vackert i
Guds skapelse och visst är en bra årstid att låta alla våra sinnen väckas liv och laddas om.
Vad behövs för att väcka dina ”sommarsinnen” till liv? Är det kanske just den blommande syrenhäcken eller är det doften av tallskogen på väg till stranden med den solvarma sanden?
Kanske är den en speciell låt, en sådan där riktig sommarklassiker som du hört på radio eller en psalm som sjungs i sommartid i kyrkan?
Varje gång som jag hör psalm 199, Den blomstertid nu kommer, får jag en tår i ögonvrån. Det
slår aldrig fel! Så många minnen och känslan man hade vid skolavslutningen och vetskapen om det långa sommarlovet som lång framför en, helt orört. Det är en tår av glädje och en tår av att bli berörd av det vackra, minnen och sinnen som väcks till liv.
Vers fyra i psalm 199 lyder:
O Jesus, du oss frälsar, du är de svagas sköld.
Dig, glädjesol, vi hälsar. Värm upp vårt sinnes köld.
Giv kärlek åt det hjärta som ingen kärlek får.
Vänd bort all sorg och smärta, du vän som allt förmår.
Har du tänkt på att våra psalmer också kan användas som en bön och därmed ett tilltal till Gud. Psalmerna behöver inte alltid sjungas utan kan också läsas som en bön till Gud. Att läsa en psalm är att se den från ett annat perspektiv och man kan upptäcka något nytt i den, fast man har sjungit den flertalet gånger.
En sommarpsalm som talar om behovet av värme, kärlek och en vän som kan allt. Det finns
något allmänmänskligt i de orden och där finns också styrka och tröst att hämta. Där blir livet lite lättare och vi kan lita på att vi alltid kan vända oss till Gud med det som vi har inom oss. När vi själva inte hittar orden så finns det alldeles säkert en psalm som uttrycker det vi känner och tänker. Jag skulle vilja uppmuntra dig att prova.
Till sist, det är med stor glädje som jag börjar mitt första år som präst i Amnehärad
- Lyrestads pastorat och jag ser fram emot allt nytt som jag kommer att lära mig, men framförallt hoppas jag att vi syns. Kom med dina frågor och funderingar
och känn dig alltid välkommen till din församling. Guds frid och Glad sommar!
Marléne Niggol Carlsson
pastorsadjunkt