Blommor och kors på altare i Åmåls kyrka
Foto: Åmåls församling

Komminister till Åmåls församling

Vi söker nu en komminister till teamet för Konfirmand-Ungdom-Ledare, det vi kallar KUL.

Vi söker dig som vill vara församlingspräst i en mellanstor geografiskt väl samlad församling där du får både bredd i församlingslivet och en inriktning mot en åldersgrupp samt utrymme att bidra med dina idéer till församlingens utveckling. Vi vill gärna ta vara på personliga egenskaper.

Arbetslaget för församlingsverksamheten består av ca 30 personer och alla har tjänsteställe i församlingshemmet i Åmål. I församlingen finns också verksamhet i 5 landsbygdskyrkor med väl anpassade lokaler och ideellt engagerade i verksamhetsråd. För den som vill finns ett rikt musik- och föreningsliv att samverka med.

Komminister (100%) inriktning Konfirmand-Ungdom-Ledare

Arbetsuppgifter:

- Ansvar för konfirmandverksamheten tillsammans med församlingspedagog och diakoniassistent.

- Medverka i ledarutbildningen där vi deltar i Karlstads stifts ledarutbildning i 3 steg.

- Finnas med i ungdomsverksamheten: Kyrkans Unga, Ungdomshäng, aktiviteter under lov.

Vi har även körverksamhet för ungdomar.

- Gudstjänster och kyrkliga handlingar.

- Själavård, samtal med hjälpsökande.

- Finnas med i verksamhetsråd.

Tjänsten kräver B-körkort och tillgång till egen bil.

Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande.

Ansökan med CV och personligt brev görs via mail till Åmåls församling: amal.ansokan@svenskakyrkan.se märk ansökan: Komminister

För mer information, välkommen att kontakta Kerstin Almegård, kyrkoherde.
Tel: 0532-60 78 84, kerstin.almegard@svenskakyrkan.se

Om församlingen

Åmåls församling motsvarar geografiskt Åmåls kommun vilket gör att samverkan inom församlingen och med andra aktörer blir enkelt och tydligt. I församlingen finns 6 kyrkor men expeditionen och arbetslaget på församlingsverksamheten har tjänsteställe vid Åmåls kyrka och församlingshem. Till detta kommer kyrkogårdsverksamheten med ytterligare ett antal anställda som har expeditionen vid Nygård i Åmål som sitt nav.

Församlingen arbetar med att erbjuda mötesplatser och växtplats för människor alltifrån barn till äldre och satsar särskilt på unga vuxna. Det finns barnverksamhet, Café och körer på flera platser i församlingen. I församlingshemmet möts många grupper under veckan och i år har ungefär hälften av målgruppen anmält sig till konfirmandgruppen, drygt 50 konfirmander. Här finns också ett rikt musik- och körliv med bland annat en körtrappa dvs en kan sjunga i kör hela livet. Ett diakonalt förhållningssätt är självklart och gudstjänsten en viktig grund för församlingen. Varje söndag klockan 11 firas högmässa i Åmåls kyrka och i övriga kyrkor har vi särskilt schema för gudstjänster varje månad. Vi eftersträvar att bygga en församlingsgemenskap där människor kan dela liv och dela tro.

De senaste åren har kyrkor och församlingshem upprustats och anpassats för att ge goda förutsättningar för församlingsverksamheten vilket nu ger goda möjligheter att bygga församling.

Med ny kyrkoherde på plats och efter pandemi samt renoveringar finns nu utrymme att utveckla församlingsbygget, komma med nya idéer och tankar. Det är en bra tid att komma som ny medarbetare, vi ser fram emot din ansökan!