Foto: Ove Stenberg

Avverkning på kyrkmalmen

Nyhet Publicerad

Flera av de stora björkarna vid Knut Lundmarks minnesmonument uppe på Kyrkmalmen har uppnått sin totala livslängd och några har varit i dåligt skick under en längre tid. Nu tas de ner till förmån för nya träd.

Ett tiotal björkar uppe på kyrkmalmen kommer att avverkas. Träden har uppnått en sådan hög ålder att kyrkogårdspersonalen befarar röta som kan komma att försvaga trädstammen.

-Det är en säkerhetsåtgärd, förklarar Per-Erik Sundkvist, ansvarig för Älvsby församlings parkområden.

Avverkningen kommer inte som någon överraskning för Älvsby församlings personal. Redan i början av 2000-talet framtogs en trädplan för området på kyrkmalmen.

-Kort och gott kan man säga att alla träd inventerades och en plan gjordes för både avverkning och nyplantering, förklarar Sundkvist och berättar vidare att man efter avverkning kommer att plantera in nya björkar där utrymme ges.