Advents och julpsalmer - omröstning

Inför julen 2012 genomfördes en omröstning för att ta reda på församlingsbornas favoritpsalmer i advents- och juletid. Vinnaren blev, inte oväntat, "Bered en väg för Herran".

Advent är en förberedelsetid inför julens trevnad och frid. Man förbereder sig på många sätt med saffransbullar, ljuständning och sång till exempel. Vi är många som vill tränga ihop oss i någon kyrka för att få sjunga in atmosfär och julstämning, sjunga just psalm 103.

Bered en väg för Herran fick flest röster av alla i vårt psalmpotpurri när vi utlyste en tävling mellan de mest älskade psalmerna 2012. Nedan kan du höra den och många fler. Så låt inget hindra dig, klicka på länken till Din favorit och sjung dig i julstämning.

Psalmpotpurri i juletid - mer lyssning

Var hälsad, sköna morgonstund

Stilla natt

O du saliga, o du heliga

Nu tändas tusen juleljus

Gläns över sjö och strand

Det är en ros utsprungen

Dagen är kommen

Kom Jesus, kom Immanuel

När juldags morgon glimmar

Hosianna

Gå Sion, din konung att möta

Gläd dig, du Kristi brud

Ett litet barn av Davids hus

Det susar genom livets strid

Bereden väg för Herran

Kika i kalendern!

Här hittar du öppettider i kyrkorna, gudstjänster och andra aktiviteter.