Ung volontär reste till Taizé

Emma Stolt, 20 år, från Åhus hittade en härlig utmaning i volontärlivet i Taizé. Nu vill hon uppmuntra andra att bege sig ut i världen.

- Det är ett bra sätt att lära sig stå på egna ben, säger hon. Och jag har fått jättemycket vänner som jag pratar dagligen med.

Emma Stolt bor i Åhus och tillhör Svenska kyrkan. Där är hon döpt, konfirmerad och engagerad i KUL, kyrkans unga ledare.

Emma Stolt. Foto: A-G Johansson

Tillsammans.

Efter studenten hade hon planer på att bli präst och började plugga teologi i Stockholm, men hoppade av. Hon ville ha en uppgift inom kyrkan och i slutet av februari 2015 begav hon sig istället till det franska klostret.

- Jag hade varit i Taizé tidigare, både som konfirmand och KUL-are, berättar hon. Men nu skulle jag stanna tre månader som volontär.

Vårt hus.

Det finns bara volontärarbete om man vill arbeta i klostret, allt arbete sköts av de cirka 120 munkar som bor där.

- Man kan ha två-tre arbetsuppgifter per dag. Själv var jag ganska mycket i köket och lagade mat. Jag behövde något att göra, ville resa och ville vara volontär. Och att då samtidigt få leva med så många människor från så många olika länder och kulturer har varit mycket lärorikt.

Tysta dalen.

Volontärerna delade rum tre och tre, så att ha något eget var inte att tänka på. Det var också samlingar i kyrkan tre gånger per dag.

- Jag stannade i tre månader, det var lagom länge. Då hinner man komma över tiden av hemlängtan samt göra sig hemmastadd, utan att det blir för mycket.

Emma Stolt tycker att tiden i kloster gett henne ett annat perspektiv på livet. Här hemma strävar man efter mycket och stressar, trots att man har allt man behöver - enkel mat och en säng.

-Vi var flera hundra volontärer, över 300 tror jag, och i bland var det fullsatt i kyrkan, som rymmer 5 000 personer. Runt påsk och på somrarna är där alltid väldigt mycket folk.

Tid för gemenskap.

Hon provade Tystnaden - en vecka utan att prata - vilket hon beskriver som både häftigt och något som man stundtals håller på att bli galen av.

I maj reste Emma  med Åhuskonfirmandernas buss hem och har sedan varit nere på 75-årsjubileet 9-16 augusti, då det också var tio år sedan grundaren broder Roger mördades.

Påskfirandet.

I sommar har hon jobbat som kock på Pråmen i Åhus och planen är att hon ska börja plugga igen. Till församlingspedagog i Svenska kyrkan.

- Men jag har mina kompisar från Taizé och är med och översätter nyhetsbrev därifrån till både engelska och svenska. Jag kommer säkert att åka dit igen!