Grupp människor som arbetar på åkern.
Foto: Eva Berglund /IKON

Viktigt stöd till klimatsmart jordbruk i Zimbabwe

Långsiktiga insatser måste fortgå parallellt med mer akuta för att säkra en hållbar återhämtning i coronapandemins spår. Act Svenska kyrkan skjuter till cirka 4,2 miljoner till projekt i Zimbabwe för att bland annat stötta arbetet för ett mer hållbart och motståndskraftigt jordbruk i framtiden.

Klimatförändringarna slår redan i dag hårt mot miljontals människor och brist på mat och hållbar försörjning var redan innan coronakrisen ett stort problem på många håll i världen. Zimbabwe drabbas återkommande av torka vilket slår hårt mot jordbruket och de människor som är beroende av det. Därför är det viktigt att fortsätta satsa på hållbara och klimatanpassade jordbruksmetoder för att säkra människors långsiktiga överlevnad och försörjning. Den typen av satsningar kommer att vara avgörande i coronakrisens spår med tanke på att cirka 1,8 miljarder människor runt om i världen redan i dag förlorat mer än 60 % av sin försörjning.

Elvira Sörman Laurien, humanitär handläggare på Act Svenska kyrkan, understryker vikten av att arbeta med akuta och långsiktiga insatser parallellt för att uppnå bästa tänkbara effekt på sikt.

- För oss är det viktigt att även kunna stödja insatser med långtgående effekter i våra humanitära insatser, exempelvis klimatsmarta jordbrukskomponenter. I och med att torka är återkommande i Zimbabwe är det otroligt viktigt att vi inte enbart stödjer akuta aktiviteter utan även bidrar till att de människor som drabbas av torka har både förutsättningar och verktyg att bättre stå emot även kommande perioder av torka.

Stödet går även till så kallade WASH-aktiviteter, som innebär att säkerställa tillgången till rent vatten, sanitet och hygien. Bland annat kommer brunnar att byggas och renoveras och så kallade WASH-kit kommer att delas ut, det vill säga tvättkärl, tvål, vattenreningstabletter och hygienartiklar.

- Av naturliga skäl är ett hållbart jordbruk inte möjligt under långvarig torka om det exempelvis inte finns tillgång även till vatten och bevattningssystem. Därför är det viktigt att vi bidrar till både mer akuta WASH-relaterade insatser och aktiviteter som stärker ett långsiktigt jordbruk. Det är avgörande för att projektet ska få bästa tänkbara effekt även på lång sikt.

Kort fakta om projektet: Projektet finansieras av Sida Rapid Response Mechanism och Act Svenska kyrkan bidrar med cirka 4.2 miljoner kronor. Våra partnerorganisationer inom projektet jobbar både humanitärt och långsiktigt i Zimbabwe. Vårt stöd går främst till WASH-aktiviteter såsom vatten, sanitet och hygienfrämjande insatser. En del av medlen går till aktiviteter inom klimatsmart jordbruk såsom utbildning och utdelning av frön.