Flygbild över människor som tillsammans bildar ordet Act.
Foto: Jesper Wahlström/Ikon

Vi firar två år som Act Svenska kyrkan

För två år sedan, den 5 maj 2019, bytte vi namn till Act Svenska kyrkan. Sedan dess har vi tillsammans fyllt det nya namnet med engagemang, berättelser och styrka. Tillsammans är vi Act Svenska kyrkan.

Under dessa två år har vi tillsammans med vår stora folkrörelse och den stora trygghet som en del av Svenska kyrkan kunnat öka kännedomen och stärka förtroende för vårt arbete. Vårt namn och vårt engagemang börjar sätta sig i människors medvetande, även utanför vår närmaste krets.

Detta trots att vi under halva denna tid behövt hantera och kämpa med en utmanande pandemi. Inte i vår vildaste fantasi kunde vi på den söndagen i maj 2019 gissat hur vi skulle ha det nu efter ett drygt år av pandemi.

Vi har sedan maj 2019 genomfört två julinsamlingar och en fasteaktion med bra resultat med tanke på våra förutsättningar. Vi har hållit i Göra Skillnad-dagarna 2019 i Uppsala, vi har gjort lokala och nationella insamlingsaktiviteter, vi har höjt rösten mot orättvisor, arrangerat otaliga utbildningar och fortbildningstillfällen, för att inte tala om allt vi har gjort i den digitala omställningen som coronapandemin har krävt av oss.

2019 vann Act Svenska kyrkan dessutom Publishingpriset för det unika kommunikationskonceptet Under samma himmel, där vi med kända psalmer och de känslor de väcker hos människor, skapat en uttrycksform som berör. Vi lever alla under samma himmel, men verkligheten ser olika ut.

Att Act Svenska kyrkan arbetar lokalt, direkt i fält med berörda partner, ger ett värde som även de etablerade mediehusen och nyhetstjänsterna ser och vi har därför också kunnat skapa flera positiva samarbeten med media. Det har vi bland annat sätt genom närvaro i SVT och TV4 under dessa två år.

I en tid som präglas av ökande motsättningar mellan människor och grupper samt stora samhällsutmaningar i form av klimatförändringar, och hot mot demokratiska värden tar vi ställning för det som stärker människors liv, tro och framtidshopp.

Tillsammans kan vi fortsätta att göra skillnad. Vi ser fram emot många år tillsammans med er i kampen för alla människors rätt till ett värdigt liv. Tillsammans som Act Svenska kyrkan.