Välkommet med Nobels fredspris till Abiy Ahmed

Abiy Ahmed har under sin korta tid som premiärminister lyckats förändra mycket i Etiopien. Fredsavtalet med Eritrea, kvinnors politiska inflytande och demokratiska reformer är några exempel.

Växter som ska planteras ut
Svenska kyrkan har varit verksam i Etiopien sedan början av 1900-talet. I Goro odlas och planteras runt 100 000 plantor ut per år för att kompensera skogsavverkning och skydda jordbruksmarken från utarmning. Foto: Samuel Larsson /Ikon

– Abiy Ahmed valde försoningens väg och lyckades driva igenom fredsdeklarationen med grannlandet Eritrea, efter 20 år av konflikt. Vi hoppas att fredpriset ska visa på vikten av demokratisk och fredlig utveckling och att det ska leda till att fredsdeklarationen fullföljs, säger Lennart Hernander, regionchef för Act Svenska kyrkan.

Ahmed har tillsatt flera nyckelposter med kvinnor, bland annat är hälften av ministrarna i regeringen kvinnor. Det visar på ett stort mod och ger hopp om en ljusare framtid. Inte bara i Etiopien utan i hela regionen säger Lennart Hernander.

– Etiopien och Abiy Ahmed har en viktig roll och representerar hopp i en tid av minskat demokratiskt utrymme i stora delar av världen.

Abiy Ahmed har en unik bakgrund som ger honom särskild legitimitet i ett konfliktfyllt Etiopien med många olika folkgrupper. Fadern är muslim och tillhör folkgruppen oromo, och modern var ortodox och från folkgruppen amhara. Abiy Ahmed själv tillhör pingströrelsen.

– Utvecklingen i Etiopien just nu är ett positivt exempel på den afrikanska kontinenten och Nobels fredspris sänder en viktig signal för andra länder att välja en demokratisk och fredlig utveckling, säger Lennart Hernander

Svenska kyrkan har arbetat i Etiopien sedan början av 1900-talet och det är idag det största landprogrammet i verksamheten. Act Svenska kyrkan undertecknade nyligen ett samarbetsavtal med Svenska ambassaden i Addis Abeba för att tillsammans med nationella religiösa aktörer i Etiopien, både kristna och muslimska, arbeta med att bygga fred och försoning.