Social trygghet ett viktigt verktyg för jämställdhet

Beroende på hur sociala trygghetssystem utformas kan de främja en förändring, eller också befästa, stereotypa könsroller. Den 10 maj lanserade Act Svenska kyrkan tillsammans med Kvinna till Kvinna en policy brief som visar hur social trygghet påverkar arbetet för jämställdhet.

– I Sverige vet de flesta hur mycket utbyggnaden av barnomsorgen och den delade föräldraförsäkringen betyder för jämställdheten mellan män och kvinnor. På liknande sätt kan de sociala trygghetssystem som just nu utvecklas i utvecklingsländer bli mycket viktiga verktyg i arbetet för jämställdhet, det sa Gunnel Axelsson Nycander vid lanseringen av policybriefen Social trygghet och jämställdhet som lanserades av Act Svenska kyrkan och Kvinna till Kvinna tisdagen den 10 maj.

Social trygghet är särskilt viktig för kvinnor. Dels har de av olika skäl särskilt stora behov av trygghetssystemen, dels står de för en mycket stor del av allt omsorgsarbete. Policybriefen visar hur den typ av sociala program som nu införs i utvecklingsländer påverkar jämställdheten: Kvinnors ekonomiska egenmakt och möjligheter till formellt arbete utanför hemmet ökar, kvinnors utsatthet för våld minskar, och stereotypa könsroller kan antingen förändras eller befästas. Det är också viktigt att vara uppmärksam på hur sociala program kan diskriminera kvinnor i praktiken.

Seminariet inleddes av att Randa Naffa från Sadaqa, partnerorganisation i Jordanien till Kvinna till Kvinna, berättade om deras framgångsrika påverkansarbete för att öka tillgången och kvaliteten på barnomsorg i landet – ett av flera viktiga hinder för kvinnor att komma ut på arbetsmarknaden.

Pontus Korsgren från Sida välkomnade dokumentet och gav flera exempel på hur Sidas stöd inom social trygghet – kontantstöd i bland annat Zambia och Etiopien – gett positiva effekter för kvinnor. Ökad egenmakt, minskad utsatthet för våld samt ökade studieresultat för flickor är några exempel. Ulrika Grandin från UD berättade om hur arbetet för genusintegrerad social trygghet har blivit en allt viktigare del i arbetet med den feministiska utrikespolitiken och är en nyckel i arbetet för jämställdhet.

Monica Erwer från Kvinna till Kvinna modererade mötet och konstaterade avslutningsvis att det finns en stor enighet om att kunskapen om betydelsen av social trygghet behöver öka, och att policybriefen är ett första steg för detta.

Ladda ner och läs briefen