Skuldlättnader nödvändiga för att hantera coronakrisen

Nyhet Publicerad Ändrad

Alla skuldbetalningar från utvecklingsländer behöver ställas in under 2020. Det kräver Act Svenska kyrkan i ett upprop tillsammans med över hundra andra organisationer.

Arbetet för att möta coronapandemin och den ekonomiska kris som åtgärderna mot smittspridning skapar måste prioriteras i alla länder. Många utvecklingsländer är idag svårt skuldtyngda och lägger till exempel betydligt mer pengar på skuldbetalningar än på hälsovård. Detta är orimligt, menar Act Svenska kyrkan i ett upprop på världshälsodagen den 7 april.

- Nu måste utvecklingsländerna fokusera alla sina resurser på att bekämpa smittspridning, stärka hälsosystemen och ge stöd till människor, inte minst kvinnor och barn, som drabbas hårt av den ekonomiska och sociala nedstängningen.  Skuldbetalningarna måste skjutas på framtiden,  säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Tillsammans med mer än hundra organisationer runtom i världen riktar Act Svenska kyrkan bland annat följande uppmaning till IMF, Världsbanken, regeringar och privata långivare:

• Alla skuldbetalningar från utvecklingsländer behöver ställas in under 2020, för att möjliggöra åtgärder för att möta coronakrisen.
  • Nya stöd till följd av corona ska inte ges i form av lån som ökar ländernas skuldbörda.

Läs mer om detaljerna i det internationella uppropet. Brev med liknande budskap har också skickats till de nordisk-baltiska representanterna i Världsbankens och IMF:s styrelser, i gemensamma brev tillsammans med åtta andra svenska, norska och danska organisationer. Dels ett brev till Världsbanken, dels ett brev till IMF.