Foto: Bakiengana Scovia

Skriv under för människor i utsatthet!

När valet är över är det inte självklart att Sverige kommer fortsätta ge en hundradel för världen. Men Act Svenska kyrkan vill se ett starkt och stadigt stöd till de som lever i utsatthet. Skriv under om du också vill det!

Sveriges bistånd till omvärlden handlar om att stötta utvalda aktörer i olika länder som bedöms kunna bygga demokrati, stärka mänskliga rättigheter, minska fattigdom och rädda klimat. Noggranna kontroller utförs innan, under och efter att stödet gått ut för att säkerställa att det verkligen gör positiv skillnad.

Vårt långsiktiga stöd för en bättre värld

Act Svenska kyrkan står för delar av det bistånd som når människor i utsatthet. Vi jobbar hårt för att kvinnliga jordbrukare i Uganda ska kunna höja sin egen inkomst, att jämställdhet ska kunna tryggas i Myanmar, att våldet ska minska i Colombia - och mycket annat.

Bistånd handlar inte bara om att släcka bränder när katastrofen väl är ett faktum, utan också om att förbättra liv långsiktigt och förebygga framtida katastrofer. Förhoppningen är att behoven av bistånd successivt ska minska.

Uppropet "Rädda biståndet"

Men om vi minskar biståndet innan behoven minskat så får vi motsatt effekt. Livsviktigt stöd och åratal av uppbyggande arbete riskerar att gå förlorat. I dagsläget bidrar klimatförändringarna, följderna av coronapandemin och kriget i Ukraina till att biståndsbehovet är extremt stort. När politiker från olika partier vill minska stödet säger vi därför ifrån, och tillsammans med andra organisationer driver vi ett upprop för biståndet. Detta upprop ska lämnas över till alla partier i riksdagen efter valet.

Många har skrivit under. Gör det du också, om du tycker att internationell solidaritet och en stabil värld är värd att jobba för. För allas rätt till ett värdigt liv.