Framsidan till raporten En politik för världen

En politik för världen: sju förslag från Act svenska kyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

Inför den nya mandatperioden presenterar Act Svenska kyrkan prioriterade förslag för ett starkt svenskt engagemang för global utveckling, sammanfattat i sju punkter. I en tid när flera kriser pågår i vår omvärld, vilket får konsekvenser också i vårt land, är Sveriges engagemang för demokrati, jämställdhet, klimaträttvisa och minskad fattigdom viktigare än någonsin.

1. Håll fast vid enprocentlöftet, och låt bistånd vara bistånd.

Denna punkt handlar om vad Sveriges åtaganden om biståndets omfattning, kvalitet och effektivitet innebär i praktiken. Särskilt betonas de internationella principerna för ett effektivt och människorättsbaserat utvecklingssamarbete och att klimatfinansiering och bistånd inte ska dubbelräknas.

2. Utveckla demokratisatsningen och stå upp för ett fritt och oberoende civilsamhälle som försvarar demokrati och mänskliga rättigheter.

Denna punkt handlar om hur civilsamhället – inklusive religiösa aktörer – behövs i försvaret för demokrati och mänskliga rättigheter. Demokratisatsningen och konkreta förslag till hur Sverige kan bidra till dialog och stödja samt skydda utsatta människorättsförsvarare och organisationer uppmärksammas särskilt.

3. Håll i och vässa Sveriges starka stöd för jämställdhet och sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter.

Denna punkt betonar vikten av att Sverige tydligt värnar SRHR och jämställdhet i en tid där motståndare mot kvinnors, flickors och hbtqi-personers rättigheter mobiliserar strategiskt. Särskilt betonas betydelsen av diskriminerande familjelagstiftning, inklusive religiös och traditionell familjerätt, och samverkan med religiösa aktörer, som i stora delar av världen har stort inflytande över normer kring genus och sexualitet.

4. Försvara den humanitära rätten och stöd de krisdrabbades egna förebyggande och akuta insatser.

Denna punkt handlar om de stora utmaningar som det humanitära biståndet står inför [och att dessa inte kan lösas genom att höja andelen humanitärt bistånd]. Särskilt betonas att Sveriges humanitära stöd behöver blir mer flexibelt och att löftena om ökad finansiering direkt till lokala aktörer behöver uppfyllas.

5. Höj Sveriges klimatambitioner och dubbelräkna inte klimatfinansiering och bistånd.

Denna punkt handlar om att Sveriges egna utsläpp behöver minska snabbare och bidragen till det internationella klimatarbetet öka. Särskilt betonas att Sverige behöver efterleva sina internationella åtaganden om kompensation till de människor och samhällen som redan nu drabbas hårt av klimatförändringar, skydd för miljö- och klimatförsvarare, samt integrering av jämställdhet i all klimatpolitik.

6. Hjälp länder att investera i social trygghet för alla efter covidkrisen.

Denna punkt uppmärksammar den centrala roll social trygghet spelar i arbetet mot fattigdom och hanteringen av kriser på individuell såväl som nationell nivå. Särskilt betonas Sveriges möjlighet att verka för att Världsbanken stödjer uppbyggnaden av genusintegrerad och rättighetsbaserad social trygghet för alla, snarare än snävt behovsprövade program som liknar gamla tider fattighjälp.

7. Stå upp för det multilaterala samarbetet, stärk uppföljningen och dela makten med lokala organisationer.

Denna punkt handlar om att Sverige bör fortsätta prioritera det multilaterala samarbetet genom FN och samtidigt vässa styrning och uppföljning av kärnstöden. Särskilt betonas att såväl Sverige som FN behöver leva upp till sina löften om att ge lokala aktörer mer resurser och inflytande, samt att Sverige bör delta i diskussionen om en ”avkolonisering” av biståndet.

Här kan du läsa hela rapporten (pdf) om Act Svenska kyrkans biståndspolitiska prioriteirngar.

Act Svenska kyrkans sju förslag presenterades i en artikel i Global bar i samband med riksdagens öppnande den 26 september.