Text på lila bakgrund. Civilsamhällets demokratiska utrymme och rätten till organisering. 2021 uppdatering.

Rapport om nödvändig politik för civilsamhällets utrymme

Det är krisläge för demokratin i världen. För femtonde året i rad går utvecklingen bakåt globalt. Civilsamhällets utrymme stryps. För att vända trenden krävs modiga politiska beslut. I en rapport som släpps idag ger Act Svenska kyrkan tillsammans med 23 organisationer förslag på vad beslutsfattare och civilsamhället kan göra.

I takt med att auktoritära krafter vinner mark får människor som arbetar för demokrati, mänskliga rättigheter och miljö det allt svårare att organisera sig. Miljö- och människorättsförsvarares verksamhet kriminaliseras, de hotas, misstänkliggörs och fängslas. En del får betala med sitt liv. Enligt organisationen Front Line Defenders mördades 331 aktivister under förra året. En majoritet av dem var miljöförsvarare.

Tag Plats-rapporten har ett budskap som är fortsatt angeläget – värna om det civila samhällets oberoende röst och ett meningsfullt och säkert deltagande på alla samhällsnivåer.

- I tider av minskat demokratiskt utrymme är det viktigt att lyssna till röster från civilsamhället och de rekommendationer som först fram till Sveriges regering, EU och FN, säger Maria Bard, policyrådgivare demokratiskt utrymme och mänskliga rättigheter för Act Svenska kyrkan.

Civilsamhällets utrymme har begränsats under pandemin

Rapporten tar upp hur auktoritära regimer har använt pandemin som förevändning för att ytterligare begränsa civilsamhällets utrymme. Bland annat beskriver Amnesty International i sin årsrapport hur många regeringar tystat oliktänkande med pandemin som förevändning. Världsfacket ITUC har rapporterat om hur arbetsgivare passat på att göra sig av med fackligt aktiva arbetstagare under pandemins ekonomiska kris. Enligt Internationella IDEA har över tre fjärdedelar av världens alla länder infört restriktioner för religionsutövning under pandemin.

Det är 24 organisationer inom CONCORD Sverige som tagit fram rapporten ”Tag plats! – Civilsamhällets demokratiska utrymme och rätten till organisering”. De menar att den negativa trenden kan vändas, men att det bland annat krävs ett starkt politiskt stöd. Den demokratisatsning som Sveriges regering har lanserat är ett välkommet initiativ. De 24 organisationerna manar regeringen att göra större ansträngningar för att satsningen ska ha önskad effekt framåt.

Några av rekommendationerna i rapporten som riktar sig till regeringen handlar om just demokratisatsningen. Till exempel vill rapportförfattarna att det ska utvecklas en offentlig handlingsplan för demokratisatsningen för att möjliggöra för oberoende granskning av satsningen.

Om rapporten

Tag plats! – Civilsamhällets demokratiska utrymme och rätten till organisering, 2021 uppdatering är framtagen av arbetsgruppen för civilsamhällets demokratiska utrymme inom CONCORD Sverige. Det är en uppdatering av rapporten med samma namn från 2018. Rapporten innehåller rekommendationer för följande tre områden:

• Samstämmig politik för civilsamhällets demokratiska utrymme
  • Utvecklingssamarbete för civilsamhällets demokratiska utrymme
  • Till civilsamhällets försvar i EU och FN

De 24 organisationerna bakom rapporten

ActionAid Sverige, Act Svenska kyrkan, Afrikagrupperna, Civil Rights Defenders, Diakonia, Fonden för Mänskliga Rättigheter, ForumCiv, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet -IKFF, IM, Kristna Fredsrörelsen, Kvinna till Kvinna, LSU-Sveriges Ungdomsorganisationer, Naturskyddsföreningen, Plan International Sverige, Right Livelihood  Foundation, Riksförbundet för Sexuell Upplysning, RFSU, Rädda Barnen, SILC-Swedish International Liberal Centre, Svalorna Indien Bangladesh, Svalorna Latinamerika, Svenska Missionsrådet, Swedwatch, Union to Union, We Effect