Pakistan drabbat av jordbävning

Nyhet Publicerad Ändrad

Omkring 10 500 familjer tvingades lämna sina hem efter den kraftiga jordbävningen som inträffade den 24 september

Pakistan drabbades på tisdagseftermiddagen den 24 september 2019 av en jordbävning med kraftiga efterskalv. Många människor tvingades lämna sina hem och tillbringade natten på vägar och i parker. Hus, vägar och elstolpar har förstörts och många telefoner i de utsatta områdena slutade fungera. Vissa områden är fortfarande otillgängliga att nå fram till.

Hittills har 39 personer rapporterats döda och fler än 1 600 skadade. Totalt är cirka 10 500 familjer drabbade av jordbävningen där 7 000 hus i Mirpur-distriktet är skadade och 1 000 hus helt förstörda. Distrikten som omfattas av jordbävningen är Bhimber, Mirpur och Jhelum i Azad Jammu Kashmir och Punjab.

Act Svenska kyrkans stöd bidrar bland annat med tält för de människor som drabbats.

Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser över hela världen. Gåvorna används där behoven är störst.