Kyrkoledare uppmanar: Bränderna i Amazonas måste hanteras som en internationell kris

De katastrofala bränderna i Amazonas drabbar stora delar av Sydamerika och hotar ursprungsbefolkningen som lever där. Act Svenska kyrkan stödjer genom ACT alliansen lokala organisationer som arbetar för ursprungsbefolkningens rättigheter.

Världens största regnskog Amazonas brinner. Här lever cirka tre miljoner olika arter av växter och djur och en miljon människor tillhörande ursprungsbefolkningen. Värst drabbat är norra Brasilien. I den brasilianska delen av Amazonas lever en ursprungsbefolkning på cirka 430 000 människor. Nästan 25 procent av ytan de lever på hotas nu att förstöras av de okontrollerade bränderna.

I Brasilien är fokus för insatserna att stötta organisationer som arbetar för ursprungsbefolkningens rättigheter i hela Amazonas. Det finns också planer på att gå in med humanitära insatser i de värst drabbade områdena i Bolivia.

Det är en djup ekologisk, politisk och moralisk katastrof om mänskligheten inte kan ta hand om dessa enorma tillgångar som är en förutsättning för vårt gemensamma liv på denna planet.

Rev. Dr Olav Fykse Tveit, generalsekreterare vid Kyrkornas världsråd.

Avskogningen i Amazonas, och de bränder som följer i dess väg för att göra plats för mer jordbruksmark, uppmärksammas nu av kyrkoledare runt om i världen. Bränderna i Amazonas får förödande konsekvenser för allt liv och måste hanteras som en internationell kris.

Amazonas sträcker sig över nio länder, bland annat Brasilien där fler än 80 000 bränder rasat bara under 2019. Det är en nästintill 80 procent ökning jämfört med 2018. I augusti intensifierades bränderna och cirka hälften av bränderna har drabbat Amazonas. Den främsta anledningen till de okontrollerade bränderna i Brasilien är att presidenten Jair Bolsonaro, som kom till maken förra året, öppnat upp Amazonas för kommersiella intressen.

Amazonas bränder är ett exempel på hur politiska makthavare misslyckats och snarare motarbetar de åtaganden som gjordes i samband med klimattoppmötet i Paris.

Aron Lindblom, policyhandläggare för Latinamerika

Medlemmar av ACT alliansen i Brasilien har uttrycker nu  sin oro över Amazonas och betonar att en del av det ekumeniska uppdraget är ”att skydda skapelsen, den sociobiologiska mångfalden och försvara civilsamhällets organisationer och sociala rörelser som förkastar detta politiska dödsprojekt.”

Därför är det viktigt att vi som kyrka agerar

Det är inte bara  Amazonas som brinner. Förra året brann skogarna i Sverige. Vår planet står inför förödande temperatur-höjningar som också påverkas och påverkar skogsbränder och minskad biologisk mångfald. Att bränderna i Amazonas i år är mer förödande i förhållande till tidigare års bränder i Amazonas har även tydliga politiska grundorsaker. Brasiliens president Jair Bolsonaro och den nuvarande politiska ledning har ett stort ansvar genom sina budskap som uppmuntrat skogsskövling till förmån för kommersiell boskapsuppfödning. Detta budskap har skickat en signal att det är i sin ordning att bränna ner skog i Amazonas.

”Amazonas bränder är ett exempel på hur politiska makthavare misslyckats och snarare motarbetar de åtaganden som gjordes i samband med klimattoppmötet i Paris”, säger Aron Lindblom, Act Svenska kyrkans policyhandläggare för Latinamerika.  ”Dessa bränder hotar både ursprungsbefolkningen såväl som den biologiska mångfalden i Amazonas. När Brasiliens politiker sviker, så måste vi som kyrka vara vid ursprungsbefolkningars och miljöförsvarares sida. Miljö- och klimataktivister till hör den grupp av  människorättsförsvarare som utsätts för mest dödligt våld i världen idag. Där för är det viktigt att bidrar med akut stöd för att släcka bränder. Samt visar vår solidaritet med den drabbade  lokala ursprungsbefolkningen, de miljö- och klimatförsvarare som hotas av politiska ledare och kommersiella företag. Vårt stöd för naturens och människors värdighet gör skillnad. Det vet vi!”