En grupp ungdomar håller i banderoll med texten: Climate justice cant wait, Act now
Foto: Simon Chambers/ACT Alliance

Klimaträttvisa viktigt under klimatkonferensen

Nyhet Publicerad Ändrad

Just nu pågår klimatkonferensen i Madrid, Henrik Grape leder Kyrkornas Världsråds klimatarbetsgrupp och representerar även Act Svenska kyrkan. Förhoppningen är att under konferensen fastslå riktlinjer för genomförandet av Parisavtalet – åtgärder för att hålla temperaturökningen under 2 grader och allra helst 1,5.

– Kyrkornas roll under klimatförhandlingarna är att vara en röst för de mest utsatta. Klimatförändringar illustrerar orättvisan i världen på ett nästan övertydligt sätt. Som kyrka är det vår uppgift att peka på orättvisan och verka för klimaträttvisa. Det säger Henrik Grape som leder också Kyrkornas Världsråds klimatarbetsgrupp. Han kommer även vara Act Svenska kyrkans representant på plats.

Klimaträttvisa är inskrivet i FN:s klimatkonvention. Klimaträttvisa innebär att de som kan ska gå före och minska sina utsläpp snabbast, och att stödja dem som har sämre förutsättningar och därmed drabbas hårdare.

– Stödet är ett uttryck för solidaritet men också nödvändigt för att påskynda klimatomställningen, säger Henrik Grape.

Viktigt men tekniskt möte

Årets klimatmöte har fokus på att fastslå riktlinjerna för genomförandet av Parisavtalet – olika åtgärder för att hålla temperaturökningen under 2 grader och allra helst 1,5. Men även regler för hur klimatåtgärder ska mätas, och att få till stånd en mekanism för finansiering av de klimatrelaterade skador som de mest utsatta inte kan klara av själva.

– De är viktiga, men kanske inte de mest publika frågorna. Men med ett allt större folkligt tryck i klimatfrågan, inte minst från de unga i Fridays for Future-generationen, så är det svårt för ansvariga att blunda för viktiga åtgärder för att minska klimatpåverkan, säger Henrik Grape.

Henrik Grape leder Kyrkornas Världsråds klimatarbetsgrupp och finns med i ekumeniska grupper som deltar för att göra kyrkornas röster hörda.

– Det handlar om möten med delegationer, delta i seminarier, och att göra så kallade stunts för att få uppmärksamhet för de frågor vi driver. Men också att delta i ekumeniska gudstjänster.

interreligiöst samarbete

Dessutom leder Henrik Grape Interfaith Liaison Committee, en interreligiös plattform där olika religiösa organisationer möts och nätverkar kring klimat frågor.

– Vi har gjort ett interreligiöst uttalande om vikten av klimaträttvisa som vi ska överlämna till klimatkonventionens sekretariat (UNFCCC).

Klimatkonferensen i Madrid håller på 2-13 december.

Henrik Grape bloggar från Madrid på Hållbara tankar