Julius Mbatia chef för klimaträttvisa på ACT-sekretariatet

Julius Mbatia är ACT-sekretariatets nya chef för klimaträttvisa

Nyhet Publicerad Ändrad

Julius Mbatia från Kenya är ny chef för klimaträttvisa inom ACT-alliansen, det globala nätverk av kyrkor och kyrknära organisationer som Act Svenska kyrkan är del av.

Mbatia, som varit engagerad i klimatfrågor och ungsomars deltagande i demokratin i många år och har en magisterexamen i  Environmental Planning and Management från University of Nairobi.

- Vi har fortfarande tid att vända utvecklingen och rädda världen från den förutspådda och snabbt annalkande klimatkatastofen, säger Julius Mbatia i ett uttalande inför nästa veckas klimattoppmöte COP26 i Glasgow. Vår nivå av optimism för en värld med ett säkert klimat för alla bör vara obeveklig. Kampen kan tyckas förlorad och allt som kvarstår är "undergång och dysterhet" när klockan tickar, men kämpaglöden är inte borta. Vår kamp är inte slut förrän vi ser förstärkta och ambitiösa utsläppsminskningsmål som ger ett säkert klimat, med ökade ekonomiska möjligheter för anpassning och ersättning vid förlust och skada. Vi måste stå i solidaritet med de mest utsatta.

Läs mer om Julius Mbatia via denna länk