Flicka i forbollskläder tittar in i kameran.
Foto: Josefin Casteryd/IKON

Internationell expert förvånad över Sida:s beslut

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan uppfyller krav på effektivt humanitärt arbete med goda resultat berättar expert som intervjuats av tidningen Dagen. Ändå väljer Sida att säga upp avtalet med Act Svenska kyrkan. Ett beslut som kommer drabba de allra mest utsatta. Act Svenska kyrkans goda partnerskap med Sida i det långsiktiga utvecklingssamarbetet fortsätter som vanligt.

Sida:s beslut om att säga upp ramavtalet med Act Svenska kyrkan förvånar och ifrågasätts av internationella experter. Pierre Hauselmann, exekutiv direktör på utvärderingsinstitutet Humanitarian Quality Assurance Initiative, en tredjepartsorganisation som kvalitetssäkrar aktörer inom humanitärt bistånd, har följt och bedömt Act Svenska kyrkans arbete under en lång tid. Han ser, utifrån sin undersökning, inga skäl till att dra tillbaka stödet.

– De visar mycket goda resultat, även i jämförelse med många av våra andra organisationer, konstaterar Pierre Hauselmann. Han anser att det är anmärkningsvärt att Sida inte fäster större vikt vid HQAI:s certifiering.

– Våra granskningar är inte bara små utvärderingar. De är viktiga arbeten som följer internationella regler. Det är synd att det inte erkänns av fler givare, säger han.

Beskedet från Sida kom i början av juli och var oväntat. Sida står för cirka 2/3 av Act Svenska kyrkans humanitära finansiering, och beslutet riskerar slå mycket hårt mot alla de människor som nås av Act Svenska kyrkans humanitära insatser.

- Situationen är både konstig och olycklig, säger Pierre.

Act Svenska kyrkans goda partnerskap med Sida i det långsiktiga utvecklingssamarbetet fortsätter dock som vanligt.