Humanitärt stöd till Vanuatu

Act Svenska kyrkan stödjer responsen på Ambae som fokuserar på stödja befolkningens återhämtning efter vulkanutbrotten som drabbat ön.

Den 18 mars 2018 hade vulkanen Manaro på ön Ambae sitt andra utbrott på en sexmånadersperiod. Stora delar av ön påverkades allvarligt. De kraftiga utsläppen av aska och gaser har resulterat i surt regn, översvämningar, problem med mat- och vattenförsörjning och skador på infrastruktur och samhällsinstitutioner.

Ön är i ett fortsatt utsatt läge, men framför allt kvarstår risken för översvämningar, jordskred och negativa följder av ask- och gasutsläppen. Invånarna behöver ekonomiskt stöd för att återuppta jordbruket och boskapsskötseln, men även stöd i reparationerna och återuppbyggandet av sina hem.

Act Svenska kyrkan stödjer responsen genom lokala partner inom ACT-alliansen som får stöd av alliansens Rapid Response Fund.