Skärmklipp av Spotlight report.

Granskning av Sveriges genomförande av Agenda 2030

I år är det dags för Sveriges regering att lägga fram sin frivilliga rapport om genomförandet av Agenda 2030 vid FN:s högnivåmöte i juli. 38 organisationer, medlemmar i plattformen CONCORD Sverige, har gjort en egen granskning av hur Sveriges politik påverkar hållbar utveckling globalt.

Act Svenska kyrkan är en av organisationerna bakom rapporten, och har också bidragit till kapitlen om åtagandet att inte lämna någon utanför, om den feministiska utrikespolitiken, om klimat, samt om utvecklingsfinansiering.

CONCORD Sverige granskar Sveriges hållbarhetspolitik regelbundet. Denna rapport är ett viktigt bidrag till FN:s högnivåmöte om Agenda 2030 som inleds om några veckor.

– Vid granskningen i New York bidrar vår rapport till att fördjupa bilden av Sveriges politik. Genom att lyfta fram både brister och det vi är stolta över kan vi också inspirera och stärka civilsamhällets arbete i andra länder, säger Eva Eklund, policychef vid Act Svenska kyrkan.

Det är framförallt hanterandet av målkonflikter som kritiseras i granskningen; när de höga ambitionerna om att vara världsledande i arbetet för global hållbar utveckling krockar med andra, mer kortsiktiga intressen.

Organisationerna uppmanar också regeringen att ta fram en ny handlingsplan för regeringens genomförande av agendan. Utan en handlingsplan är det svårt att följa upp, få inblick och granska regeringens arbete.

På flera områden får regeringens politik bra betyg. Det gäller till exempel den feministiska utrikespolitiken och arbetet med att lyfta jämställdhet och sexuella och reproduktiva rättigheter globalt. På klimatområdet får regeringen beröm för klimatfinansieringen och arbetet med en rättvis omställning. När det gäller företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö behöver en utredning för en lag i Sverige göras och kraven på myndigheters upphandlingar skärpas.

Utvecklingsfinansiering handlar om hur arbetet för att genomföra de Globala målen för hållbar utveckling ska finansieras. Här rekommenderar författarna bland annat att Sverige ska underlätta för utvecklingsländerna att motverka skatteflykt, ligga på andra rika länder om att uppfylla sina biståndsåtaganden, samt uppmuntra andra länder att använda Sveriges modell av lånegarantier, som inte riskerar att tränga ut biståndsfinansiering till exempelvis hälsovård.

Läs rapporten i sin helhet (pdf engelska)