Förnyat certifikat visar att kvaliteten är hög på Act Svenska kyrkans humanitära arbete

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan har som första och enda organisation i Sverige innehaft certifikatet Core Humanitarian Standard sedan 2016. Under 2020 har den oberoende organisationen HQAI genomfört en djupgående granskning av Act Svenska kyrkans humanitära arbete och därefter valt att förnya vårt certifikat för fyra år till.

Certifikatet är ett bevis på att vårt humanitära arbete håller en hög internationell standard och kräver exceptionella resultat inom en rad områden. Speciellt betonas vikten av transparens, möjlighet till ansvarsutkrävande och ett kontinuerligt förbättringsarbete.

“Vi är stolta att vi är CHS certifierade eftersom det är en kvalitetsstämpel på att alla vi som jobbar på Act Svenska kyrkan ständigt förbättrar oss och håller vad vi lovar för människor som lever i utsatthet” säger Coleen Heemskerk, Utvecklingschef på Act Svenska kyrkan, sektionen för verksamhetsutveckling och institutionellt givande.

Läs om certifieringen och den senaste granskningen (på engelska)

Logotyp för CHS samt certifikatnummret.