Collage av inläggsbilder från olika församlingars sociala medier under fasteaktionen 2020.

Fasteaktionen engagerar runt om i landet

Just nu pågår Act Svenska kyrkans fasteaktion Stå på modets sida. Ute i landet ordnas allt från konserter och aktioner till brödbak och lotteriförsäljning.

Fasteaktionen, som inleddes på fastlagssöndagen, fokuserar på alla människors rätt att leva i trygghet och säkerhet, i frihet från våld. Ämnet engagerar många. Runt om i landet pågår aktiviteter för att samla in pengar och för att berätta om Act Svenska kyrkans arbete. Det ordnas soppluncher, konserter, aktioner och loppisar. Det bakas bröd och säljs lotter, ljus och servetter.

- Det är fantastiskt kul att se de aktiviteter som pågår ute i landet. Församlingarnas insatser och engagemang är en förutsättning för att Act Svenska kyrkan ska kunna fortsätta göra skillnad för människor runt om i världen, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Fastebössan, som varit en välkänd symbol för fasteaktionen sedan 1965, har på Facebook delats över 300 gånger.

Under #actsvenskakyrkan och #fasteaktionen går det att följa engagemanget runt om i landet. Nedan är ett axplock av vad som har delats i sociala medier.

Läs mer om Fasteaktionen 2020

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Var med och fyll fastebössan

Dela med dig till människor som är i akut hungersnöd, är på flykt eller lever i utsatthet under samma himmel. Låt ditt bidrag i årets fastebössa göra verklig skillnad.