Foto: Magnus Aronson /Ikon

Erik Lysén ny ordförande för ACT-alliansen

Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan, har idag valts till ordförande för ACT-alliansen, en av världens största biståndsallianser. Erik Lysén valdes av ACT-alliansens generalförsamling som i år hade temat: ” Hope in the Youth; For today and tomorrow”.

– Act Svenska kyrkan har alltid haft ett stort engagemang för ACT-alliansen. Det känns både ansvarsfullt och inspirerande att nu få vara med och leda arbetet i styrelsen, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Generalförsamlingen är ACT-alliansens högsta beslutande organ och möts fysiskt vart sjätte år och vart tredje år digitalt. Årets generalförsamling har varit digital och fokuserat på ungdomars deltagande och klimaträttvisa.

– ACT-alliansen vill öka ungas deltagande och vi vill stärka ungas röster och engagemang, inte minst i arbetet för klimaträttvisa, men också i relation till frågor som jämställdhet och anti-rasism.  Under generalförsamlingen har grunderna lagts för en fortsatt dialog mellan generationerna, säger Erik Lysén.

Erik Lysén ser fram emot de kommande tre åren som ordförande för ACT-alliansen, som han menar spelar en allt viktigare roll i en tid när nationella egenintressen dominerar.

– Som allians tror vi på gemensamma globala åtaganden och ansträngningar för att möta världens utmaningar i fråga om mänskliga rättigheter, jämställdhet, demokrati, klimatförändringar och människor på flykt. På den här generalförsamlingen har vi också haft viktiga samtal om hur mer resurser och makt kan flyttas över till civilsamhällesorganisationer och kyrkor i det globala Syd, säger Erik Lysén.

Erik Lysén efterträder Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekreterare för Danska kyrkans nödhjälp, som varit ordförande de senaste tre åren.