Mobiltelefon som visar Instagram med reklam för Katte med hopp.

Digital nysatsning på #Kaffemedhopp

Inom Svenska kyrkan finns en stark vilja att sprida hopp och ge stöd till människor som drabbats av coronapandemin. Därför uppmanar nu Act Svenska kyrkan till att samlas på distans för en #Kaffemedhopp.

Utmaningarna som vår värld står inför nu är enorma. Över halva jordens befolkning kan komma att tvingas in i fattigdom och fattigdomsbekämpningen kan på flera håll gå tillbaka så mycket som 30 år, säger Erik Lysén, chef för Act svenska kyrkan.

#Kaffemedhopp är en digital satsning med fokus på hur vi alla kan vara med och förändra den situation som coronapandemin har skapat. Genom att vara med i satsningen och bjuda in till ett fika där vi även swishar en valfri summa, kan vi tillsammans göra vårt fika extra gott.

Reglerna är enkla – ta en fika, swisha valfritt belopp till Act Svenska kyrkan, och dela på sociala medier med #Kaffemedhopp. Utmana sedan andra att göra sitt fika extra gott genom att göra detsamma!

Den digitala satsningen Kaffe med hopp inleddes med ett webbinarium där närmare 100 personer ifrån hela Sverige fick lyssna till och inspireras av bland annat Erik Lysén och kampanjansvarige Linda Larsson. Peder Jarnvall, värd för podden Kaffe med hopp, deltog också med en videohälsning.

– Det här är mer än bara en insamlingsaktivitet. Det handlar också om att sprida hopp och vara den positiva kraften, säger Linda Larsson.

Äkta samtal om hopp i dåtid, nutid och framtid

Att lyssna på till fikat finns också podden #Kaffemedhopp, där prästen Peder Jarnvall ifrån Halland samtalar med gäster om hopp i dåtid, nutid och framtid. Samtalet utgår från gästens situation och vad hen vill prata om, men har ofta även ett globalt fokus. Först ut som gäst i sommar är Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén.