Foto: org CWSA

Pakistan – Akut behov av humanitärt stöd

Act Svenska kyrkan mobiliserar för våra medmänniskor som drabbats av översvämningar i Pakistan.

En tredjedel av landet ligger under vatten och över en halv miljon människor rapporteras befinna sig i flyktingläger efter att ha förlorat sina hem. Över 30 miljoner människor i Pakistan beräknas vara drabbade. Detta är en följd av monsunregn som i kombination med smältande is från glaciärer har lett till enorma översvämningar. Familjer som redan lever i utsatthet ser hemmets trygga plats svepas bort med vattnet.

Landet är i akut behov av stöd, bland annat handlar det om att transportera mat till människor som skurits av från vägnätet och förse tak över huvudet för de miljontals människor som mist sina hem. På sikt kan katastrofen även leda till ökade sjukdomar som sprids via insekter, djur och förorenat vatten. Ett exempel på detta är ökad sjukdomsrisk för till exempel malaria, diarré, hud- och ögoninfektioner. Barn är särskilt sårbara.

Nu pågår mobilisering tillsammans med våra partner på plats med bland annat akuta nödinsatser i de mest drabbade delarna av Pakistan.

Klimaträttvisa

Pakistan är en av de länder som har minst klimatavtryck, men är ändå en av de som drabbas hårdast av de ökade klimatförändringarna. Klimatförändringar bidrar till ökad hunger på flera håll i världen, människors försörjning hotas och människor från landsbygden tvingas söka sig till städer eller andra länder för att trygga sin försörjning.

Våra humanitära insatser pågår på flera platser i världen och anpassas efter de behov som uppstår. Din gåva används där den behövs mest. Ge din gåva via formuläret här på sidan eller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Pakistan - Humanitära insatser pågår

Översvämningarna i Pakistan fortsätter att öka. Miljontals människor är drabbade. Act Svenska kyrkan finns på plats tillsammans med våra lokala partner.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Två kvinnor skördar potatis.

Så hanteras din gåva

Act Svenska kyrkan kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och Giva Sverige. Det garanterar att dina pengar används på rätt sätt.