Taket och korset på en kyrka. Blå himmel i bakgrunden.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

ACT-alliansen kraftsamlar mot coronapandemin

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan kraftsamlar nu tillsammans med övriga medlemmar inom ACT-alliansen för att möta den globala pandemin. Alliansen har tillsammans en närvaro i över 125 länder och samordnar nu arbetet för att möta behoven. Omkring 12 miljoner dollar beräknas behövas.

Coronaviruset har på bara elva veckor, från januari till mitten av mars, utvecklats från ett utbrott i en kinesisk stad till ett kluster av fall i många länder och till slut till en pandemi, där de flesta länder rapporterar fall. Väldigt många länder upplever nu allvarliga utbrott och det har tvingat myndigheter och organisationer att införa speciella undantagstillstånd, karantäner med mera.

Coronakrisen drabbar de redan utsatta

Pandemin förvärrar situationen för många som redan är i en utsatt situation. I många länder har dessutom informella bosättningar och tätbebyggelse ökat den senaste tiden (till exempel i Delhi, Kolkata, Dhaka, finns kvar i Manila, Jakarta, Johannesburg och São Paolo).  Även stora flyktingbosättningar hanterar fortsatt massiva och utdragna flyktingströmmar (till exempel i Darfur, Dadaab, Zaatari och Cox's Bazar). Dessutom är många människor på flykt fortfarande på väg och är fast vid gränser och i olika förvar (till exempel i Venezuela, Centralamerika, vid gränsen mellan Turkiet och Grekland och mellan Syrien och Turkiet samt Sahel). Dessa grupperingar är väldigt sårbara för infektioner och det riskerar bli allvarliga utbrott när coronaviruset väl tar fäste i exempelvis flyktingläger eller andra väldigt tätt befolkade områden.

Det är helt nödvändigt att de stora humanitära aktörerna kraftsamlar nu.

Lennart Hernander, biståndschef Act Svenska kyrkan

-Det är helt nödvändigt att de stora humanitära aktörerna kraftsamlar nu. Tillsammans med lokala organisationer så som kyrkor kan vi möta både de akuta och de långsiktiga behoven i samband med smittspridning och sjukdom. Våra partner kommer också drabbas, eftersom de agerar i länder där svaga sjukvårdssystemen och sociala trygghetssystemen kommer orsaka ytterligare utsatthet och lidande, säger Act Svenska kyrkans biståndschef Lennart Hernander.

Alliansen kraftsamlar för att möta behoven

ACT-alliansen har redan nu inrättat samordningsmekanismer på global, regional och nationell nivå. Nu går alliansen ut med en global appell där medlemmarna samlas för att svara på de framväxande behoven och hjälpa till att utveckla och implementera COVID-19-program med en budget på 12 miljoner dollar. Act Svenska kyrkan kommer att fortsätta samla in medel till stöd för människor som drabbats av coronakrisen.

Läs hela appellen och mer information här