En grupp ageravolontärer. En ung kvinna talar i en magafon.
Foto: Magnus Aronson /Ikon
Engagera dig

Ageravolontär

Är du ung och vill engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!

Vad gör en Ageravolontär?

Tre kvinnliga ageravolontärer med armarna i sidorna. En håller i en megafon.
Ageravolontärerna agerar lokalt för global rättvisa. Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Som Ageravolontär kommer du att tillhöra en lokalgrupp som möts eller har digitala möten några gånger per termin för att planera och genomföra aktiviteter. Det finns också möjlighet att vara med i en grupp som jobbar specifikt med något av Act Svenska kyrkans fem fokusområden. Vad ni väljer att göra är helt upp till er. Vill ni anordna en flashmob, en klädbytardag, en klimatsmart middag, en föreläsning, mailbomba en politiker eller samla in pengar på olika kreativa sätt? Vi stödjer er med råd, hjälp med lokaler och en fast summa pengar per år för att ni ska kunna förverkliga era idéer!

Ageravolontärerna är utspridda i hela Sverige men några gånger per år träffas alla som vill för fortbildning, inspiration och för att agera tillsammans. Tidigare träffar har vi fördjupat oss i ämnen som kvinnors rättigheter, sexuell och reproduktiv hälsa, klimaträttvisa och psykosocialt arbete i humanitära katastrofer. Vi har även fortbildningsträffar som är helt digitala. Det kostar inget att vara Ageravolontär och du behöver inte stå för några kostnader kopplade till ditt engagemang.

Välkommen att gå grundutbildningen

För att bli Ageravolontär måste du vara mellan 16 och 30 år gammal och gå en grundutbildning där du får en introduktion till alla delar som Act Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga jobbar med och vilka metoder som vi använder för förändringsarbete.

Efter utbildningen bestämmer du om Ageravolontärskapet är någonting för dig. Du kan alltså gå grundutbildningen utan att vara säker på att du vill ta dig an uppdraget. Det krävs ingen speciell kunskap eller tidigare erfarenheter för att bli Ageravolontär.

Utbildningar 2024

Under våren hålls tre grundutbildningar för dig som vill bli Ageravolontär. Samtliga utbildningar sker digitalt på kvällstid. Delta individuellt eller tillsammans i grupp. Efter utbildningen väljer du själv om du vill bli Ageravolontär.

• 30 januari, klockan 18:00-20:30
  • 25 mars, klockan 18:00-20:30
  • 4 april, klockan 18:00-20:30

Vid anmälan väljer ett av dessa tillfällen.

Ett hållbart engagemang

Engagemanget som Ageravolontär är ideellt och sker på sidan av skola, jobb eller annat. Det innebär också att den tid du har att lägga på detta varierar. Vi värnar om ett hållbart engagemang där du beroende av dina förutsättningar får möjlighet att bidra på ett passande sätt och på en passande nivå för just dig.

Ageravolontärerna är ett samarbete mellan Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan.