Kvinnor i en kör ses bakifrån. Man ser tegelväggar och en strålkastare.
Foto: Josefine Sjöqvist

Konserter och körer

Bach och Buxtehude. Gospel och opera. Musikal och jazz. Vi har en stor blandning av musikaliska evenemang. Upplev det breda konsert- och körutbudet i Svenska kyrkan Helsingborg.

Musik har varit ett självklart inslag i kyrkan under flera hundra år. Gregoriansk sång, orgelstycken, stora körverk och psalmer skapar en bro mellan människa och Gud.

Här hittar du våra konserter. För gospelmässor se kalendariet längre ner på sidan.

En grupp kvinnor i svarta kläder står utspridda och gör glada, sprudlande gester, lite som dans med viftande händer. I mitten står en kvinna med rött hår, stilla, hon är blickfånget.

Ladda ner vårens musikprogram

Under våren blir det en härlig blandning av körsång, gospel, pianokonserter och en hel del unga musiker som förgyller våra kyrkor med musik. Bland annat framförs verk som Stabat Mater av Pergolesi och Passio av Arvo Pärt. Det blir Beatles i GA-kyrkan, gospelgäster från USA, à cappella-fenomenet Solala och mycket mer.

Guldglimmande orgelpipor.

Nyhetsbrev om konserter

Är du intresserad av att få regelbunden information om kommande konserter i Svenska kyrkan Helsingborg?

Pärts Passio - gravläggningsgudstjänst och konsert 29/3

Fredag 29/3, 18:00, S:ta Maria kyrka. Fri entré. Medverkande: Staffan Lindberg, Pilatus, Daniel Åberg, Kristus, vokalkvartett, kören Vox Mariae, instrumentalkvartett, orgel. Ragnar Bohlin, dirigent. Med sin karakteristiska minimalism målar Arvo Pärt passionshistorien ur Johannesevangeliet i Passio från 1982. Verket är skrivet för vokalkvartett, två solister, kör, orgel och instrumentalkvartett och är en tonsättning av Johannes- evangeliets kapitel 18 och 19. Arvo Pärt föddes i Estland 1935. I sina tidiga verk experimenterade han bland annat med tolvtonsmusik och hans senare kompositioner bygger på den västerländska musikens rötter, så som gregoriansk sång samt musik från medeltiden och renässansen. Arvo Pärt tilldelades Polarpriset 2023.

Hvitfeldtskas Kammarkör 1/4

Måndag 1/4, 16:00, S:ta Maria kyrka, Mariatorget. Fri entré. Medverkande: Hvitfeldtska Musikgymnasiets Kammarkör, Martin Bagge, dirigent. Hvitfeldtska Musikgymnasiets Kammarkör bildades 1990, och består av 30 sångare från årskurserna 2 och 3. Körens repertoar spänner över ett stort register, från Josquin des Prez till Bach och Debussy, från jazz och Stevie Wonder till visor. Vi kommer få lyssna till musik av bland andra Buxtehude, Maurice Duruflé och Ola Gjeilo.

Unga solister 6/4

Lördag 6/4, 16:00, S:ta Anna kyrka, Johan Banérs gata 65. Fri entré. Medverkande: Ängelholms kulturskolas specialkurs. Välkomna till konsert med specialkursen från Ängelholms kulturskola. Specialkursen är en spetsutbildning med ungdomar, åldern 14-20 år, som profilerat sig på den klassiska repertoaren.

Baguettemusik

I Allhelgonakyrkan på Råå kan du ta en kroppslig och själslig paus och få en stunds andrum på lunchen. Slå dig ner i vårt vackra kyrkorum och njut av en halvtimmes avkopplande musik. Liten baguette, 40 kronor, kaffe och vatten ingår. Onsdagar klockan 12:15. Fri entré.

En klocka som står på tolv syns på lila bakgrund. Bredvid finns musiknoter i vitt.

Toner vid tolv - middagsbön med lunchkonsert

Udda torsdagar, kl 12:00, S:ta Maria kyrka. Kort middagsbön och konsert med varierad och spännande musik. Fri entré.

En gammaldags mikrofon i närbild. Lila bakgrund.

Gospel

I Svenska kyrkan Helsingborg finns flera gospelkörer som ger konserter och deltar i gudstjänster.

Musikbrunch

På torsdagar jämna veckor dukas det upp till brunch i S:t Olofs kyrka med musikprogram av Alma Fridolfsson med gäster. S:t Olofs kyrka, jämna torsdagar, 12:00. Kostnad: 50 kronor för brunch och musik.

Sångerska i förgrunden sjunger gospel. Kör syns i bakgrunden. I bakgrunden syns också höga valv i rött tegel. Medeltida kyrka.

Vill du sjunga i kör?

Stora klassiska körverk av Bach ? Svängig gospel? Eller intim kammarmusik? Oavsett vad du vill sjunga så tror vi att du kan hitta en kör som passar dig i Svenska kyrkan Helsingborg.

Musikundervisning

I Svenska kyrkan Helsingborg finns möjlighet till undervisning i sång, orgel och piano, notläsning och musikteori.