Kyrkor

Alla kyrkor i Västra Tunhems pastorat har karaktär både utseendemässigt och innehållsmässigt. Kliv in och upptäck verksamheten och livet i kyrkan. Det finns även möjlighet att se kyrkorna invändigt med hjälp av 360-graders vy.

Vargöns kyrka

Bebyggelsen i Vargön har formen av ett päron. Mitt i detta päron ligger Björkås och där mitt i byn byggdes den nya kyrkan.

Västra Tunhems kyrka

I södra delen av Västra Tunhems församling ligger den gamla församlingskyrkan med anor från 1100-talet. Den ligger vid foten av Hunneberg och är moderkyrka i pastoratet.

Vänersnäs kyrka

Med utsikt över bygden och sjön Dettern med Hunneberg som bakgrund, där byggde Vänersnäsarna sin kyrka.

Väne-Åsaka kyrka

De tjänstgjorde under en längre tid som förstutrapp vid gästgivaregården, innan de fick sin nuvarande placering vid kyrkväggen - gravhällarna vid norra ytterväggen i Väne-Åsaka kyrka.

Gärdhems kyrka och kyrkogård

Gärdhems kyrka

Bland högresta träd vid Jönsberg ligger en kyrka som uppvisar hembygdens vackra bergarter.

Halvorskyrkan

En öppen mötesplats, där alla åldrar kan mötas, det är Halvorskyrkan och Halvorsgården!

Norra Björke kyrka

Norra Björke ligger vid foten av Hunneberg längs riksväg 44. Det var här det berömda Vittenefyndet gjordes 1995. Sveriges genom tiderna tredje största guldskatt innehållande fem guldringar med sammanlagt vikt på 1,9 kg

Velandakyrkan

På Annandag Påsk 2019 fick Västra Tunhems pastorat en ny kyrka! Då invigde biskop Åke Bonnier Velanda kyrka som fram tills nu tillhört missionsförsamlingen på orten.