Nationell förbönsgudstjänst och upprop för utsatta troende

Nyhet Publicerad Ändrad

Torsdag den 12 november kl 18 firades en ekumenisk förbönsgudstjänst för utsatta troende i världen i S:ta Clara kyrka i Stockholm. I gudstjänsten medverkade Antje Jackelén och andra kyrkoledare. Samtidigt uppmanade Sveriges kristna råd Svenska politiker att agera mot övergreppen.

(nyheten har uppdaterats)

För två år sedan arrangerade Sveriges kristna råd och Svenska missionsrådet en manifestation i centrala Stockholm för utsatta troende. Situationen har inte blivit bättre sedan dess.

Listan över länder där religions- och övertygelsefriheten kränks kan fortfarande göras lång.

– Vi behöver fortsätta att tala om att vi är djupt oroade och stå upp för alla människors rätt till tro, säger Karin Wiborn, generalsekreterare för Sveriges kristna råd, där Svenska kyrkan ingår, inför gudstjänsten.

– Därför arrangerar vi återigen en förbönsgudstjänst i S:ta Clara kyrka. Förbönsgudstjänsten blir även ett tillfälle att påminna om religionsfrihetsfrågan till landets makthavare.

"Tre av fyra förföljs på grund av sin tro". Det skriver kyrkoledare i Sveriges kristna råd i en debattartikel i Aftonbladets webbtidning.

Ärkebiskop Antje Jackelén är en av undertecknarna till artikeln som uppmanar Svenska politiker att agera mot övergreppen.

Uppmanar till gemensam bön
Eva Christina Nilsson är generalsekreterare för Svenska missionsrådet.

– Vi har en kontinuerlig dialog med utrikesdepartementet, riksdagspolitiker och EU-parlamentariker där vi lyfter frågan om religions- och övertygelsefrihet, säger hon.

I samband med förbönsgudstjänsten uppmanade organisationerna till gemensam bön för utsatta troende.

Läs mer om förbönsgudstjänsten på SKR:s hemsida >>

Medverkande i gudstjänsten
Anders Arborelius (biskop Stockholms katolska stift)
Yusuf Aydin (Syrisk Ortodoxa kyrkan)