Rapporter om hållbar kapitalförvaltning

Svenska kyrkan publicerar årliga rapporter om sitt arbete med ansvarsfulla investeringar. De finns även tillgängliga på engelska.

Vindkraftverk i närheten av kyrka.

Hållbara investeringar 2022

Resultatet 2022 efter bank- och förvaltningsarvoden uppgick till -1 095 miljoner kronor (1 960 miljoner kronor föregående år). Avkastningen för den sammanlagda förvaltningen uppgick till -9,5 procent (19,8 procent). Det är 4,6 procentenheter lägre än vårt jämförelseindex. Marknadsvärdet för placeringstillgångarna uppgick per den 31 december 2022 till 10 324 miljoner kronor (11 519 miljoner kronor föregående år).

Finanspolicy

Svenska kyrkans alla verksamheter genomsyras av långsiktigt tänkande och hållbar utveckling för människor och miljö. Därför är det självklart att även våra investeringar ska vara förenliga med dessa värderingar. Hur det ska ske uttrycks i Svenska kyrkans finanspolicy som kyrkostyrelsen beslutar över. Vägledande idéer är förvaltarskapstanken och människovärdesprincipen.

Finanspolicy för Svenska kyrkans nationella nivå.
Placeringsanvisningar för etik och hållbarhet