Dags för digitala BUFF, Barn- och ungdomsfilmsfestival i Malmö

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 13-19 mars 2021 är det åter igen dags för BUFF, Barn- och Ungdomsfilmsfestivalen i Malmö. På festivalen delar Svenska kyrkan ut ett pris för bästa ungdomsfilm till en av åtta nominerade filmer.

Årets tema för BUFF är Tillsammans i livet och världen. Under några fullspäckade dagar visas 122 filmer.

Svenska kyrkans pris går till en ungdomsfilm som håller hög konstnärlig kvalité och synliggör existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör både ungdomar och vuxna. Prissumman är på 100 000 kronor.

De åtta filmer som är i tävlan i år är: Limecrime, Sydkorea, Sunchildren, Iran, Daniel ’16, Tyskland/Grekland, My name is Baghdad, Brasilien, Eden, Finland, Gagrine, Frankrike, All foreigners keep their curtains closed, Norge samt Sami, Joe and I, Schweiz.

Svenska kyrkans jury på BUFF 2021 består av Erika Heil Utbult, t f stiftskonsulent och församlingspedagog, Hässleholms församling, Erica Lang, präst, Husie församling, Ita Zbroniec-Zajt, filmfotograf och David Nzinga, skådespelare och producent, grundare till produktionsbolaget DNZ pictures och plattformen People Of Film.

Vill du se filmerna i tävlan för ungdomsfilmpriset - eller andra - har du möjlighet att streama tjänsten i BUFF Play. Det blir även premiärer, seminarier, workshops och festligheter. Ett festivalpass kan köpas för en ringa summa.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Här hittar du BUFF:s webb med bland annat fullständigt program.