Dags för BUFF! En marsvecka maxad med film om och för barn och unga

Nyhet Publicerad Ändrad

BUFF filmfestival i Malmö slår upp sina portar och välkomnar alla filmintresserade den 19-25 mars. Årets filmfest erbjuds både digitalt hemma i soffan i hela Sverige och live i biosalonger i Malmö. På festivalen delar Svenska kyrkan ut sitt årligen återkommande pris till bästa ungdomsfilm.

Temat utmaningar går som en röd tråd genom årets program som består av hela 118 filmer från 51 länder. I årets filmer skildras de utmaningar som unga i dagens samhälle möter, alltifrån klimatförändringar, sexualitet till psykisk hälsa för att nämna några. Filmerna skildrar hur barn och unga tacklar svårigheter med kamp och hoppfullhet.

På festivalen delar Svenska kyrkan ut ett pris till en ungdomsfilm som håller hög konstnärlig kvalitet och synliggör existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör både ungdomar och vuxna. Prissumman är på 100 000 kronor.

De åtta nominerade filmer som tävlar om Svenska kyrkans pris i år är Besties (Frankrike), Dr Bird’s Advice for Sad Poets (USA), I Don’t Wanna Dance (Nederländerna) La Traviata, My Brothers and I (Frankrike), Olga (Schweiz/Frankrike), Vacarme (Kanada), Shabu (Nederländerna) och Fall of the Queens (Argentina).

I juryn för Svenska kyrkans ungdomspris 2022 sitter Jesper Ödemark, juryordförande och församlingspedagog som arbetar med konfirmander, unga och vuxna i Värby församling utanför Malmö, Adam Hirshals Illi, präst i Bunkeflo Strandkyrka, Linn Gottfridsson, barnboksförfattare och manusförfattare till bland annat filmen Comedy Queen samt Oscar Westerholm, filmkritiker i Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad och FLM.

Filmveckan inbjuder till premiärer, massor med filmvisningar, seminarier, möten med skådespelare med mera. Dessutom kommer en färgsprakande pop-up biograf att turnera runt i Skåne.

Galainvigning av BUFF sker på biograf Royal i Malmö lördagen den 19 mars. Konferencier är Sissela Benn. Det blir en fullspäckad eftermiddag med bland annat premiären av Lill-Zlatan och Morbror Raring och filmen Comedy Queen, belönad med Kristallbjörnen vid filmfestivalen i Berlin.

I år är festivalen inte begränsad till Malmö utan kan streamas i hela landet.

På BUFF Filmfestival är filmer för barn och unga i fokus. Utbudet är rikt och brett. Publiken ges tillfälle att möta kulturer, språk och berättelser från hela världen.

- Genom denna nationella filmvecka för barn och unga vill vi sätta ljuset på filmkonsten och den rörliga bildens unika förmåga att engagera, underhålla och framkalla känslor. Vi vill slå ett slag för alla de fantastiska filmer som tar sin unga målgrupp på allvar och som berättar med ett ungt perspektiv på livet och världen, säger arrangörerna.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

FAKTA

En uppskattad tradition. Sedan 1984 är BUFF en årlig återkommande internationell barn- och ungdomsfilmfestival som äger rum i Malmö under en vecka i mars.

BUFF 2022 erbjuds festivalen både fysiskt på biografer i Malmö och digitalt.

I år kan du ta del av mer än 100 filmer på BUFFplay.se, en streamingtjänst som är tillgänglig i hela Sverige. De senaste filmerna för en ung publik är tillgängliga den 19-25 mars. Filmpass finns att köpa från och med den 21 februari.

Läs mer buffplay.se och buff.se