Dröm vidare (2017)

Svenska kyrkans filmpris 2017 går till filmen Dröm vidare för den trovärdiga skildringen av en ung kvinnas kamp att finna sin identitet och att orka vara den trogen.

Om filmen

Filmen Dröm vidare skildrar relationer, lojaliteter, förutsättningar, drömmar och förväntningar hos en grupp unga kvinnor med fokus på huvudkaraktären Mirja. När Mirja efter ett avtjänat fängelsestraff vill ändra sitt liv rubbas vännernas cirklar och det gamla måste omprövas.

Juryns motivering

Svenska kyrkans filmpris 2017 går till filmen Dröm vidare för den trovärdiga skildringen av en ung kvinnas kamp att finna sin identitet och att orka vara den trogen. Regissören Rojda Sekersöz långfilmsdebut imponerar i
skildringen av vänskapsrelationer på gott och ont och visionen av att det aldrig är för sent att börja på nytt.

Produktionsfakta

Regissör: Rojda Sekersöz
Utgivningsår: 2017
Medverkande: Evin Ahmad, Gizem Erdogan, Malin Persson, Segen Tesfai, Ella Åhman, Anna Bjelkerud, Outi Mäenpää
Språk: Svenska

2017 års jury

Caroline Krook, tidigare biskop i Stockholms stift, ordförande för Sigtunastiftelsen, författare och föredragshållare.
Roland Hedlund, mångårig projektledare och producent på Sveriges television. Har arbetat med bland annat Hem till byn, Ett dockhem, Charlotte Löwensköld, På spåret och var en av initiativtagarna till Dobidoo.
Mikael Ringlander, juryns ordförande, präst och projektledare Kultursamverkan, Göteborgs stift.